KulturM: Digitalisering og nytænkning af kulturel produktion på agendaen

Den 27 oktober afholdtes KulturM konferencen for de kreative kræfter inden for en digitalisering og nytænkning af det kulturelle Danmark. Hvis du gik glip af eventet, får du chancen for at få et indblik i nogle af emnerne, som blev taget op i de smukke omgivelser på Nationalmuseet forrige uge. Af Pia Ella Elmegård og Tina Søndergaard Thorsen.

Med indlæg om eksempelvis kulturelt iværksætteri og kulturel handel fra blandt andre Uffe Elbæk, Henrik Teisbæk fra Billetto og forfatter og debattør Knud Romer, var der lagt op til en god debat om både hvad digitalisering og nytænkning er, og hvor det kan føre det danske samfund hen.

Unge hader virksomheders bullshit

Eftermiddagen tema handlede om kulturelt iværksætteri fra ide til realitet. Her deltog blandt andet Alternativets politiske frontfigur, Uffe Elbæk, sammen med Bird-to-bird advokaten Martin von Haller i panelet og Billettos Henrik Teisbæk. De diskuterede især de yngre generationers forhold til virksomheder.

Det blev understreget at unge har verdens bedste bullshit detector. Verden er transparent i dag, og det nytter ikke noget at have grønne guidelines, hvis man sviner miljøet til i virkeligheden for al information er blot et klik væk.

Samtidig påpeger Henrik Teisbæk fra Billetto at det ikke kan nytte noget at virksomheder bliver bange for at begå en fejl. Fejl er en essentiel del af at udvikle en kreativ og dynamisk virksomhed.

“Man skal turde lave en masse fejl, for det er i den proces, man kommer frem til de succeser,” siger Henrik Teisbæk.

Se debatten her.

BirdBird_MartinvonHallerOpen source mod ressourcespild

Men hvordan opbygger man så den troværdighed overfor brugerne, uden at virksomhedsudviklingen stivner. Martin von Haller, advokat hos Bird&Bird havde et forslag. Han mener, at virksomheder som er åbne og dele deres processer i stedet for at patentere alt, kan være en løsning. Vi kender det fra open source, hvor man deler kode på åbne vilkår. Sådan kan man også dele data og forskningsresultater på åbne vilkår.

“Det at dele og at være åben, det er noget godt. Det giver mening på alle planer,” siger Martin von Haller.

Han kommer ellers selv fra den traditionelle advokat tilgang, hvor vi kan stævne hinanden ind i helvede, men Martin von Haller mener at der er et alt for stort ressourcespild, som til syvende og sidst ikke giver nogen værdi.

En moderne mediesucces

Lige netop spørgsmålet om at kommunikere troværdigt til unge har VICE magazine løst til topkarakter. Det er lykkedes for virksomheden ikke bare at nytænke deres online marketing, men hele deres produkt da de lancerede web TV i supplement til magasinet.

“De hader dig, når du ikke tilfører værdi, når du lyver, og når du sviner miljøet til. -Og så hader de dig, når du segmenterer og kategoriserer efter fx aldersgruppe, for de unge er måske i samme aldersgruppe, men deres interesser er meget forskellige og ungdommen opfatter sig selv som alsidig,” sagde Lars Hemming Jørgensen, CEO for Media Group Denmark, og VICE magazine.

 

VICE er et mere end 10 år gammelt brand, der arbejder med unge og henvender sig til unge. Lars Hemming Jørgensen forklarer at alt hvad deres indhold skal kunne tilpasses flere kommunikationskanaler.

Du kan se hele Lars Hemming Jørgensens oplæg her.

Indhold er slet ikke kongen

Et af de helt store problemer som blev diskuteret på Kultur M eventet var de kreative virksomheders problem med at skabe en indtægt på baggrund af indhold. Mange virksomheder lever stadig efter et princip om at bare indholdet er godt, så skal resten nok komme.

KnudRomerMen det viser sig at være en misforstået opfattelse.

“Content is king? Nej. Indholdsproducenten er pjalteproletar! Når man kalder sine medmennesker for brugere, så er man sandsynligvis allerede ude på et sidespor,” sagde forfatter og foredragsholder Knud Romer til en sal, der gav både grin og klapsalver.

Det der mangler – også på KulturM konferencen, mente han, var netop de udøvende og skabende kunstnere. De kan ikke tjene penge på deres indhold, derfor er de ikke med.

“De har ikke engang råd til et klippekort herind,” sagde Knud Romer.

Grunden til at indhold har mistet sin værdi er, at alt i dag er et medie. Et herretoilet er et medie. En hvilken som helst kontakt med et andet menneske er et medie, og derfor er det ikke en værdi i sig selv at være et medie i traditionel forstand, forklarede han.

Man skal gøre det muligt for kunstnerne og indholdsskaberne at tjene deres egne penge, og med det opfordrede Knud Romer i sin karikerede måde, at alle bør gå i generalstrejke for at gøre op med aflønningsstrukturerne – indtil indhold igen er konge.

Se hele Knud Romers foredrag her.

Alle videoerne er tilgængelige med tak til 23video.

Skrevet af

Læs også

Top