Arkiver

E-handelGuideNyheder

Gæsteindlæg: 3 tips til at sælge mere i din webshop

Drømmer du om at sælge mere? At din webshop bare fungerer og dine besøgende konverterer til betalende kunder, mens du sidder på en café og nyder livet med en skøn cappuccino? Af Sidsel Birkholm. 

Ja, Hvem gør ikke det?

Det er måske ikke helt realistisk, – i hvert fald ikke i starten. Men et overordnet mål er at gøre din online forretning så strømlinet som muligt, så du har muligheden for at lave andre ting, mens webshoppen arbejder for dig.

Glemmer du også din hjemmeside?
Når jeg taler med webshopejere og iværksættere, slår det mig ofte, hvor svært det er at få rigtig styr på hjemmesiden. Der er i stedet altid meget fokus på SEO, bannerannoncering og AdWords. Aktiviteter som er meget vigtige, men som også er rigtigt dyre, hvis de besøgende efter få sekunder forsvinder fra hjemmesiden igen uden at konvertere.

Det er topærgerligt. For kunderne er der jo. De vil gerne købe det produkt, de leder efter, eller få løst det problem, de har. De er ude at lede efter den rigtige webshop, at købe varen på. Så hvorfor skulle de ikke motiveres til at købe hos netop dig i stedet for hos konkurrenten?

Det er her emnet konverteringsoptimering, begynder at blive interessant for dig. Konverteringsoptimering er et ikke særligt lækkert ord. Det dækker over rigtig mange forskellige emner såsom webanalyse, adfærdspsykologi, brugertests, splittests, etc. Alt sammen med det overordnede formål at øge salget ved at optimere brugergrænsefladen på webshoppen.

Gør din webshop til et solidt fundament for din forretning
Din webshop er den grundlæggende base for din online forretning. Den er det eneste vindue udadtil, som dine besøgende ser. De danner sig på 50 millisekunder et indtryk af, om din hjemmeside er troværdig og relevant ifølge Carleton University i Canada. Hvis siden ikke umiddelbart appellerer til de øjne, der ser, er den besøgende væk med det samme.

Er dine budskaber omvendt klare og din hjemmeside godt organiseret, vil det være nemt for dine besøgende at finde de produkter eller den tjeneste, som de leder efter. Vejen til at købe i netop din webshop vil pludselig være blevet meget kortere.

Og hvordan kommer du så i gang med at optimere din webshop?

Tip 1 – Definér dine online forretningsmål:
Definér dine forretningsmål. For en webshop vil det typisk være at øge procentdelen af betalende kunder. Men det kan også være mål om at få flere til at tilmelde sig nyhedsbrevet, få flere kunder til at bruge din online kundeservice i stedet for at ringe til dig, etc.

Du er nødt til at kende dine mål, før du kan begynde på at optimere dem og måle på, om du er på vej i den rigtige retning.

Tip 2 – Lær dine kunder at kende:
Brug tid på at lære dine kunder at kende. Hvem er de, hvorfor handler de hos dig, hvad kan de godt lide, hvad kan de ikke lide?

Gå ud og interview dine kunder, ring til dem. Desto klarere et billede du har af dine kunder, desto nemmere er det for dig, at ramme deres ønsker, og give dem en god og relevant oplevelse. Simpelthen fordi du taler direkte til dem med deres ord.

Tip 3 – Bliv gode venner med dit analyseværktøj:
Dyk ned i dit analyseværktøj, f.eks. Google Analytics, og find ud af fra hvilke kanaler, dine kunder kommer fra. Hvilke sider de lander på, hvilke sider de falder fra på? I stedet for at gætte, kan du præcist spotte de problematiske steder.
Nu kan du endelig begynde at optimere din webshop
Men nu gør du det med et klart mål for øje. Du er skarp på, hvad der er vigtigt for din online forretning, du kender dine kunder og ved hvilke sider, der volder dig de største problemer.

Du begynder at arbejde langt mere effektivt med din viden. Du kan systematisk begynde at forbedre dit online fundament, så du kan tjene flere penge i din webshop. Og så begynder det for alvor at blive sjovt, både at tjene penge og få tid til den kop gode kaffe, der står og venter!

Jeg vender tilbage i næste måned med flere tips til, hvordan du kan optimere din webshop.

1 kommentar

  • Virkelig guldkorn du kommer med her Sidsel. Vi hos Dansk Kontorstole Forsyning har utrolig meget fokus på at vores hjemmeside skal være let og overskuelig, så ALLE syntes den er medgørlig. Det har taget mange timer at udvikle den til det den er nu men vi syntes vi har formået at koncentrere os om det siden handler om, nemlig kontorstole og vi kan bekræfte at det du påpeger, er noget af det vigtigste her i 2015 !

Skriv et svar