Autobutler hædret efter fire års fortsat vækst

Autobutler har på blot fire år forandret den danske værkstedsbranche. I sidste uge fik internetplatformen EY-prisen som “Årets bedste danske digitale iværksættervirksomhed”, og med over 105.000 besøgende i november måned er prisen ikke ufortjent. Af Pia Ella Elmegaard

Virksomheden er en af Europas førende online markedspladser for bilreparationer, der efter kun 4 år har søsterselskaber i både Tyskland, England og Sverige, over 100.000 besøgende hver måned. Hvert år siden virksomhedens etablering i 2010 er omsætningen fordoblet, – og målet er at blive Europas største online markedsplads for bilreparationer i løbet af det næste år.

EY-prisen, som årets bedste danske digitale iværksættervirksomhed, kommer efter et år, hvor den danske iværksættervirksomhed har fået over 70 mio. kr. fra udenlandske investorer og opbygget et succesfuldt samarbejde med tyske eBay, der anvender Autobutler-data på sin tyske motorportal.

Læs også: Autobutler får investering på 43 mio. kr. af Index Ventures.

Modstand og revolution på et 65 mia. kr. stort marked

Autobutler.dk har hver måned tusindvis af kunder, som bruger tjenesten til at bedømme og finde et bilværksted. Autobutler tilbyder bilejere at få tre uforpligtende tilbud på konkrete værkstedsopgaver og har omkring 1.000 værksteder tilsluttet deres service. Med en millioninvestering tidligere på året kunne Autobutler speede yderligere op for at vinde markedet for bilreparationer i Europa – et marked med en samlet værdi på 65 milliarder kroner.

Men modstanden mod den digitale tids indtog i bilbranchen har dog været til at tage og føle på, som da brancheforeningen CAD opfordrede deres medlemmer til at boykotte AutoButlers service. Sagen endte i retten, hvor AutoButler fik rettens ord for, at CADs Peter_Michael_Oxholm_Zigler_360pixopfordring var en grov overtrædelse af konkurrenceloven.

”Den danske værkstedsbranche har lange og konservative traditioner, og det har krævet mange kampe og en del modstand, før vi har kunnet overbevise værkstederne om værdien i at blive mere digitale og være tilstede på internettet. På grund af vores digitale koncept, oplever vi, at hele branchen revolutioneres i disse år, – og vi er stolte over at blive anerkendt for vores indsats,” siger Autobutler’s partner og medstifter Peter Michael Oxholm Zigler, der især glæder sig over, at 30.000 brugere åbent har bedømt og kommenteret på deres værkstedsoplevelser.

”Danskerne har taget internettet til sig, når de skal finde et bilværksted. Alene i november var der således over 105.000 bilejere på autobutler.dk. Mange af dem er blevet kunder hos de tilknyttede værksteder – og har givet en brugerbedømmelse, så andre potentielle bilejere kan til- eller fravælge værkstedet.”

Læs også: Ernst & Young fejrer Sitecore som vækstvinder i Region København.

To venner i en kælder søger god mekaniker

Autobutler har en af de klassiske iværksætter-historier, som vi kender fra It-virksomheden Dell og vores egen danske Jesper Buch, der startede Just-Eat succesen fra sin kælder. Det er historien om to gymnasievenner, Peter og Christian, som ikke kunne finde en god mekaniker til deres bil og derfor lavede en onlinevirksomhed, der skulle gøre det nemmere for bilejerne.

I dag er de 32 og 33 år og har alene det sidste år skaffet i alt 72 mio. kr. til deres iværksættervirksomhed. Det svarer til, at de to venner har fået næsten 50.000 kr. hver eneste dag, siden de for fire år siden startede i et baglokale på 7 kvm.

EY Startup 2014 er en del af verdens største konkurrence for entreprenører og vækstvirksomheder. Prisen tildeles virksomheder, der har en forretning og et indhold, som skaber vækst, – og som desuden er kendetegnet ved et stort ambitionsniveau, gennemslagskraft og iværksætterånd.

Tidligere har virksomheder som Dell, Amazon og LinkedIn vundet den Amerikanske EY Entrepreneur Of The Year pris. Autobutler.dk var nomineret sammen med 13 andre iværksættervirksomheder, herunder bildelingstjenesten GoMore, billetplatformen Billetto og AllUnite, som udbyder gratis internet til detailhandlere til gengæld for reklameplads og inden for den seneste måned har lukket en investeringsrunde på omkring 22 mio. kr. fra ventureselskabet Northzone og supermarkedkæden COOP.

Læs også: Allunite får investering på 3 mio. euro.

Skrevet af

Læs også

Top