Bogføring har aldrig været nemmere

Denne artikel er del af vores Content Partner-program i samarbejde med Debitoor. Debitoor er et gratis fakturerings- og regnskabsprogram målrettet freelancere, enkeltmandsvriksomheder og små virksomheder. Debitoor giver mulighed for at oprette professionelle og flotte fakturaer og håndtere bogføring nemt og enkelt.

Regnskab. Bogføring. Revision. Kan det blive mere kedeligt? Mange iværksættere går i baglås, når de når en størrelse, hvor der skal være styr på regnskabet. Sådan behøver det dog ikke at være. Meget er sket siden kladdehæfternes tid. Af Mia Grosen 

Dinero, Billy’s Billing, Tradeshift. Antallet af online løsninger til bogføring er eksploderet de seneste år. Seneste spiller på banen er Debitoor, et online regnskabsprogram, der udspringer af e-conomic specielt udarbejdet til freelancere og mindre virksomheder. Efter stor succes i Tyskland er Debitoor netop lanceret i Danmark i september 2014 og melder sig nu for alvor ind i kampen om de danske kunder.

Fra blæk og papir..

Man skal ikke forfærdeligt mange år tilbage, før bogføring var noget, der blev lavet i hånden, og antallet af timer, der blev brugt af både firmaet selv og deres revisor, var mange. Da man senere begyndte, at lave sin bogføring online, var de daværende løsninger dog stadig langt fra optimale, fortæller Jesper Abrahamsen, revisor i revisionsselskabet PJ Revision:

”Dengang måtte man lave en stor engangsinvestering i et program, som skulle installeres på den enkelte computer. Af samme grund måtte man også selv efterfølgende stå for back up og opdateringer

Disse løsninger var ikke kun omkostningsfulde og besværlige. Der var også stor risiko for fejl, da udregninger blev foretaget manuelt, og man selv skulle holde styr på, om debet og kredit gik op.

..til fuldt automatiserede løsninger

At nutidens online løsninger er automatiserede i den grad, de er, er ikke kun en fordel for den enkelte virksomhedsejer men også for revisionsfirmaerne:

”Det har gjort vores arbejde meget nemmere og ikke mindst hurtigere at udføre. Et forsigtigt bud er, at vi sparer mellem 40% og 50% af tiden på bogføring i forhold til tidligere ved at kunne lave API integration og overføre bankposteringer direkte fra banken”forklarer Jesper Abrahamsen til trendsonline.dk

At man som virksomhed nu blot kan tegne et abonnement hos en online udbyder, gør også bogføringen mere fleksibel, da man ikke som før mister den investering, man har lagt i en tidligere løsning men blot kan skifte udbyder.

Bogføring er blevet for alle

Jesper Abrahamsen fortæller videre, at udviklingen betyder, at langt flere iværksættere i dag selv vælger at stå for bogføringen:

”Tidligere var små virksomheder ret uforstående over for bogføring, og mit indtryk var, at de ikke selv turde stå med det. I kraft af at man i dag kan integrere på tværs, samt at brugervenligheden er høj, er det i dag langt nemmere for virksomhederne selv at stå for bogføringen. I flere onlineprogrammer kan man også give sin revisor adgang til sin aftale, så han kan nemt kan følge med i, der ikke forekommer store fejl.”

I Debitoor kan du også samarbejde med din revisor, og den løsning henvender sig specielt til iværksættere:

”Debitoor skiller sig ud ved at henvende sig specifikt til iværksættere, der måske ikke har den store erfaring med bogføring. Det ses ved, at programmet er super simpelt at anvende – og så er det gratis” fortæller Inger Østergaard Lilja, kommunikationschef i Debitoor, til trendsonline.dk

Her kan du desuden læse mere om regnskabsprogrammet Debitoor

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

Top