Amazon tager kampen op mod ebay og introducerer konceptet “make an offer”

Amazon presser hårdt på denne måned, for at opnå de grønne tal på bundlinjen, derfor lanceres der nu en ny auktions-stils funktion, hvor køberne kan byde på et produkt fra en trejdeparts sælger. Her kan kunden forhandle produkterne til en lavere pris, end de priser der ellers er anført på Amazon.com.

“Make an offer” er navnet på det nye auktions tiltag. Lige nu er der over 150.000 samleobjekter, såsom sportstrøjer, autografer, plakater og alt indenfor kunst og frimærkesamlinger, det nævnes at der i 2015 skal udvides og der vil komme flere tusinde varekategorier som der kan bydes på.

Tiltaget “make an offer” er et klart forsøg på at konkurrere med markedspladser såsom Ebay.com hvor tredjepartsleverandører får mulighed for at tilbyde kunderne mere fleksible priser.

“The new ‘Make an Offer’ experience is a game-changer for Amazon customers looking for great prices on one-of-a-kind items, and for sellers looking to communicate and negotiate directly with customers in an online marketplace environment just like they do normally in their own physical store or gallery,” said Peter Faricy, VP for Amazon Marketplace, in a statement. “In a recent survey of our sellers, nearly half of the respondents told us that the ability to negotiate prices with customers would be important to drive more sales on Amazon. ‘Make an Offer’ delivers that functionality and makes customers feel confident they are getting an item they want at the lowest price possible.” tweet

Det er ifølge Amazon en naturlig del af forretningsudviklingen, da de fortsætter med at udvide sin markedsplads-model længere ind i et unikt varesortiment, som eks. eksklusiv kunst, malerier og design. Ulempen ved dette tiltag kan dog være, at trejdepartssælgeren hæver prisen for den enkelte varer, og køberen byder over den ellers fastsatte pris.

Vi kender formentlig til denne auktionstype på eks. Lauritz.com. På Amazon vil sammenlignligheden være stor, der er placeret en knap hvor du kan afgive dit bud, hvori du indtaster din udbudspris, hvorefter den sendes videre til sælgeren, som herefter modtager tilbuddet via e-mail, som afviser eller godkender buddet. Dette vil fortsætte indtil sælgeren opnår den ønskede pris og godkender, hvorefter kunden kan tilføje produktet til egen indkøbskurv.

Amazon siger, at dette system ikke ment som en auktion, men nærmere som en en-til-en transaktion, og du aldrig vil betale mere end den angivne pris. Det er dog endnu ikke klart, om de teknologiske varer vil indgå i tiltaget, når Amazons “make an offer” ‘program udvides i 2015.

Amazon har mange projekter i støbeskeen for at opnå maksimal markedsandele i 2015, men i mellemtiden kan du forsøge at forhandle dig til en lavere pris, og måske vi også kommer til at se mere til denne slags auktionstyper på DBA Business.

Kilde: Techcrunch

Skrevet af

Top