Efterårets runde af SCALEit-programmet i Silicon Valley er netop overstået, og de syv danske deltagervirksomheder er vendt hjem til Danmark. Flere medbringer nye foretningsmuligheder i bagagen. Af Louise Løvendahl Johansen og Rikke Nielsen.
ARPEDIO og WakeUpData var blandt de syv heldige startups, der brugte november på at lære om økosystemet i Silicon Valley og modtog værdifuld viden fra en række fremtrædende Silicon Valley-personer. Under opholdet fik deltagerne mulighed for at pitche deres forretningsidéer til potentielle investorer, hvilket åbnede op for nye projekter.
ARPEDIO lærte af danske virksomheder i Silicon Valley
For startup-virksomheden ARPEDIO, som hjælper B2B-sælgere med at analysere en given salgsmulighed, betød opholdet i Silicon Valley nye forretnings- og markedsmuligheder.
”Programmet var tætpakket med møder, workshops, networking, pitching og konstruktiv feedback og dialog med etablerede danskere i The Bay Area. Specielt var det værdifuldt at opleve og høre fra de andre danske virksomheder, som er etablerede i Silicon Valley,” siger Jakob Søderberg, medstifter af ARPEDIO
ARPEDIO-teamet har været fuldt tilfredse med deres ophold i Silicon Vally, og fik i høj grad indfriet deres forventninger.
”Vi er i fuld gang med at åbne et amerikansk datterselskab og har efterfølgende afholdt opfølgende møder med nogle af de personer og Venture Capital-virksomhede,r vi mødtes med i løbet af SCALEit ugen. Samtidig har vi fået landet et par kunder mere, som bor tættere på Silicon Valley end København,” siger Jakob Søderberg.
SCALEit gav indsigt i globalt potentiale
WakeUpData, der tilbyder billige integrationer til små og mellemstore virksomheder, havde som mål med opholdet i Silicon Valley, at finde ud af om deres produkt også kan fungere globalt – eller i hvert fald i USA.
“Grundlæggende er vi blevet meget klogere på, hvordan iværksætteri fungerer i USA, og vi har fundet ud af, at WakeUpDatas vision holder mindst lige så meget i USA som herhjemme. Derudover har vi fået blod på tanden til at sigte endnu højere, end vi gjorde før,” forklarer Dennis Cassøe, medstifter i WakeUpData.
Gennem SCALEit har WakeUpData fået en række interessante kontakter, som de håber, at de fortsat kan trække på efter hjemkomsten til Danmark. Og kontakten gælder begge veje, for Dennis Cassøe og resten af firmaet er også blevet inspireret af den amerikanske kultur under deres ophold.
“Et væsentlig budskab, som vi i WakeUpData tog med os hjem, er ”Pay it forward”-kulturen, som handler om at give sine erfaringer videre. Man kender den lidt herhjemme, men den er utrolig udbredt i USA,” fortæller Dennis Cassøe.
Innovation Center Denmark står bag SCALEit, som på nuværende tidspunkt er i gang med at finde de skarpeste iværksættere til jubilæumsudgaven af programmet, som finder sted i marts 2015.