Fra Freemarket til Testr: om at skifte navn og lave en pivot

Freemarket, som vi tidligere har skrevet om på Trendsonline, skiftede i lørdags navn til Testr. Bag navneskiftet ligger mange strategiske overvejelser. Af Jonas Munk

Da Freemarket gik i luften i oktober 2013, var det med ambitionen om at skabe et site for produkt-tests, hvor kunderne kunne få gratis produkter for at anmelde det. Nu knap halvandet år senere laver virksomheden et pivot og skifter navn til Testr. Fremover vil det kræve et medlemskab at få udleveret gratis produkter, til gengæld frafalder kravet om at dele produktet på facebook eller svare på et spørgeskema.

”Først og fremmest handler det om navnet Freemarket indikerer, at det er gratis. Vores koncept blev derfor misforstået – og der skete det, at nogle af vores brugere tog produkter med hjem, som de ikke var særlig interesserede i, alene fordi de var gratis,” udtaler Lotus Hedebroe, presseansvarlig hos Testr.

Læs også: Hos Freemarket koster produkterne 0 kr.

Lancerer ny fiktiv valuta
I forbindelse med navneskiftet og den nye retning introducerer Testr også en ny fiktiv valuta, såkaldte Testr-kroner. De bliver tilknyttet udvalgt produkter, hvor der er et valgfrit spørgeskema, som en form for incitament til at anmelde produktet. Lotus Hedebroe forklarer:Lotus Hedebroe

”Hver måned indbetaler man 49, 79 eller 99 kr. i et abonnement, hvilket herefter ganges op til henholdsvis 150, 250 eller 350 testr-kroner. Vi håber på, at vi på den måde kan få flere medlemmer, der er mere “committed” til de produkter, som de vælger.”

Navneskiftet skal med tiden også være startskuddet til, at virksomheden kan skalere udover Danmarks grænser. Sverige vil højest sandsynligt blive det første land, som Testr introducerer sin service i. I den forbindelse bliver navneskiftet utrolig vigtigt, da Freemarket også betyder noget helt andet i andre lande, end det gør i Danmark.

Læs også: Linkfire går efter musikindustrien

Kommunikationsudfordring at skifte navn
Når man som virksomhed skifter navn, så følger der en række kommunikationsudfordringer med i forhold til at skulle kommunikere den nye vision for ens forretning. Det er dog ikke noget presseansvarlig, Lotus Hedebroe, ser som den største udfordring.

”Vi tror, at det bliver nemmere for vores brugere at forstå vores virksomhed og produkt fremadrettet, idet de forstår, at vores produkter nu ikke længere er gratis. Testr er en oplevelsesplatform, hvor vores medlemmer kan afprøve en masse sjove produkter til en lav pris – før de “comitter” sig og køber det til fuld pris i et supermarked,” siger Lotus Hedebroe.

Lotus Hedebroe mener også at navneskiftet vil gøre det nemmere for virksomheden at forklare konceptet til deres B2B-kunder, som en platform der muliggør eksponering og produkt-tests som en samlet løsning.

Skrevet af

Læs også

Top