Hvordan klarede du de logistiske udfordringer i julen?

Denne artikel er en del af vores Content Partner-program og er lavet i samarbejde med Apport Systems. Apport Systems A/S har specialiseret sig i software til lageroptimering siden år 2000, og leverer bl.a. løsninger til e-handelsvirksomheder som Matas, Irma og Coolshop. Teamet bag har på baggrund af de mange års erfaringer og praktisk udførelse et stort know-how inden for effektivisering og optimering i logistik og lagerprocesser.

En stadig voksende udfordring for mange netbutikker i dag er at få lager og distribution til at følge med, når kunderne i stigende grad vænner sig til at kunne shoppe online uanset tid og sted. Lageroptimering har stort gevinstpotentiale for dig som e-handler, i form af at kunne forbedre din kundeservice, mindske omkostninger, øge dit salg og deraf opnå et økonomisk udbytte – Af Sisse Melsen.

Alle typer virksomheder og i særdeleshed e-handelsbranchen har udfordringer med at planlægge og håndtere lageret. Udfordringerne kan være forskellige, men en gennemgående udfordring er for eksempel udsving i efterspørgsel, som mange i høj grad oplever når vi nærmer os årets travleste måneder – december og januar.

Lagerhåndtering i december og januar er en balancekunst og kræver tæt daglig opmærksomhed, derfor er det også essentielt for dig som webshop-ejer at overveje hvorvidt implementering af dedikeret lagerstyring kan hjælpe dig og gavne din virksomhed i sidste ende. Vi har spurgt Mikkel Falck Andersen Logistik & Administrationschef hos Imerco, hvilke udfordringer de kæmpede med i de travle måneder, og hvordan et dedikeret lagerstyringssystem fra Apport Systems har gjort det nemmere at håndtere presset på lageret.

“Den primære udfordring for os var, at få et så korrekt forecast som muligt på plads. Imercos webshop oplever en markant vækst i disse år, hvilket vi naturligvis er glade for. Men det vanskeliggøre også at forecaste korrekt, da man så ikke kan læne sig op af historisk data på samme måde som butikkerne eksempelvis kan. Vi brugte derfor meget tid på at have et beredskab klar 24-7 til at imødekomme væksten. Ellers har vi haft godt styr på vores processer, og har haft en rigtig god julehandle på webshoppen – både omsætningsmæssigt og administrativt på logistiksiden” fortæller Mikkel Falck Andersen Logistik & Administrationschef hos Imerco. tweet

Læs også: Effektiv lagerstyring baner vejen for fremtidens e-handel

Hvordan kan du overgå dine kundes forventninger?
Dine kunder har høje forventninger når de handler online og ønsker samtidig hurtig levering, helst dagen efter. Det betyder desværre også, at jo langsommere du er til at håndtere ordre-til-leveringsprocessen, jo større risiko er der for, at du taber salget, og at kunderne ikke vender tilbage. Dette scenarie kan de fleste e-handlere nikke genkendende til og mange ved også hvordan en sådan situation kan påvirke bundlinjen i sidste ende.

“Det har været vigtigt for os at levere hurtigst muligt til vores kunder – meget gerne dag til dag. Derudover har det været vigtigt at varen var intakt, da vi sælger mange skrøbelige varer. Vi har oplevet en ikke ubetydelig effektivitet på gulvet efter vi har fået et ordentligt WMS system. Derudover har vi nu den fordel at den relative nemme tilgang til systemet gør os i stand til at rekruttere uerfaren personale til at håndtere pluk og pak opgaver, da systemet på bruger niveau er nemt at gå til. Det krævede langt mere oplæring før i tiden,” afslutter Mikkel Falck Andersen Logistik & Administrationschef hos Imerco. tweet

Vi har også talt med Anja Lytzen fra Lirum-larum leg omkring hvilke udfordringer de stødte på i højsæsonen, samt hvordan de har oplevet processen uden et dedikeret lagerstyrings produkt.

“Vores logistikmæssige udfordringer ligger helt klart i at knap 30% af vores omsætning ligger i december. Så både pladsmæssigt og personalemæssigt giver det udfordringer. I forbindelse med julehandlen har vi 4-5 gange, så meget personale som resten af året. Det kræver at relativt mange skal læres op på meget kort tid. På de allertravleste dage har jeg ofte selv været med ude og plukke”.Siger Anja Lytzen fra Lirum-larum leg. tweet

Det må være op til den enkelte at bestemme hvad der virker og ikke virker. Nogle af de hyppigste udfordringer netbutikker møder i dagligdagen, er håndtering af ordreændringer, returvarer, styre leverandører og sikre at IT-systemerne taler sammen. Digitale værktøjer som Apport WMS basic kan koble leverandører og kunder tættere sammen, så de kan optimere lagerstyringen og samarbejdet.

Hvorfor et dedikeret lagerstyringssystem?

”Dedikeret WMS er vejen frem, hvis du ønsker at geare dit lager til vækst og vil håndtere julens travlhed med overskud. Plukker du for eksempel med papirlister, kan du maksimalt forvente at dine medarbejdere plukker to til tre ordrer ad gangen, og de skal vide hvor tingene er henne på lageret, hvilket gør det svært at lære nye folk op til at være effektive for en kort periode. Med Apport WMS Basic plukker dine medarbejdere 6, 10 eller måske 14 ordrer ad gangen, afhængig af ordrestørrelsen og de varetyper, du har på lager. Dette er muligt fordi systemet altid ved hvor varen er, og om der er beholdning på den. Du går aldrig forgæves. Og når du kan plukke uden at vide hvor alting er på lageret, er det lettere at få personale ind til at klare spidsbelastninger, som i julen”, siger Kristoffer Bundgaard, produktansvarlig hos Apport Systems. tweet

Men selvom brugere der anvender online lagerstyring er effektive, er der en naturlig øvre grænse for hvor mange ordrer de kan plukke. Et antal brugere er måske tilstrækkeligt 9 måneder af året, mens du i 3 måneder har brug for ekstra mandskab for at klare ordretilgangen.

Salgsdirektør hos Apport Systems, Asger Sandberg Petersen udtaler: ”Med Apport WMS Basic tilbyder vi en fleksibel model for leje af WMS-software, der gør det muligt for din virksomhed at skalere dit lager op i et kvartal efter behov. Du kan leje ekstra licenser til at håndtere den årlige juletravlhed og geare ned igen til januar. Planlægger du kampagne i kvartal eller forventer en forøget ordretilgang af andre grunde, kan du løbende justere antallet af lagerbrugere til at matche det forventede.

Der sker løbende en kolossal teknologisk udvikling i den logistiske del, der åbner op for nye værktøjer, som kan forbedre, automatisere, effektivisere og frigøre ressourcer i din virksomhed samt gøre processerne nemmere og hurtigere på lageret. Det er derfor allerede nu en god ide at gøre sig overvejelser omkring, hvordan lagerprocesserne kan optimeres så du og din virksomhed er klar til de kommende højsæsoner, som ikke kun er julehandlen, men også de to nyere fænomener, Black Friday og Cyber Monday.

Julen er ikke alene hjerternes fest, den kan også blive enhver webshopejers fest – det kræver dog lidt ekstra forberedelse og en portion strategiske overvejelser, derfor er det en god ide allerede at starte planlægningen nu.

Skrevet af

Top