Endnu et dansk Edtech startup har set dagens lys: WordJuggle. Med flashcards ønsker de at udfordre den digitale undervisning. Et modigt valg i en verden med stort fokus på de digitale muligheder. Af Niklas Joensen
WordJuggle er et dansk non-profit startup, der sigter mod noget så modigt som at af-digitalisere klasseværelset. Ifølge stifterne bag WordJuggle skal danske elever nemlig have rigtigt materiale mellem hænderne.
De to stiftere og gymnasielærere fra Fredericia, Andreas Molander og Simon Lindgren, mener nemlig ikke, at det udelukkende er positivt, at skoleelever i stigende grad benytter computere og andre digitale hjælpemidler.
”Når elever sidder foran hver deres computer, omdannes klasserummet til 30 individuelle, lukkede klasserum, hvilket hverken er befordrende for interaktionen mellem eleverne eller relationen mellem lærer og elev,” forklarer Andreas Molander og fortsætter:
“Brugen af computere i undervisningen skal altid være et bevidst valg, der understøtter bestemte metoder og formål. Ellers er det nedbrydende for god undervisning.”
Lærere og elever har vist interesse for WordJuggle
Det er ikke helt uerfarne folk, der står bag WordJuggle. Den ene stifter, Andreas Molander, er nemlig direktør og partner i det danske startup LangCorr.com, som har udviklet et retteværktøj til undervisere.
Erfaringen fra LangCorr.com har Andreas Molander kunne tage med over i WordJuggle. I stedet for at udvikle et stort og forkromet projekt gik de to stiftere sammen med udvikler Heine Thunbo om at skabe en prototype, for at teste om der overhovedet var interesse fra undervisere og elever.
”Det vigtige for os er, at der er opbakning blandt lærere og elever. Det har vi testet via de sociale medier. På under 3 uger har vi fået over 800 likes og mere end 500 medlemmer. Vi kan også se, at hjemmesiden har hits fra alle dele af verden, og der kommer ros på mange sprog, hvilket er vildt fedt,” fortæller Simon Lindgren.
Læs også: Dansk studie- og karriereplatform i finalen i europæisk inkubator-konkurrence
Non-profit tilgang skal gøre WordJuggle tilgængeligt for de mange
Da WordJuggle er en non-profit virksomhed, er det nærliggende at søge opbakning til projektet gennem crowdfunding. Det var da ifølge Andreas Molander også målet, at den videre udvikling af projektet skulle finansieres af en Kickstarter kampagne samt donationer og medlemsskaber.
”Det er ikke noget projekt, der skal skabe et stort overskud. I stedet skal det være med til at gøre undervisningen mere spændende og levende,” fortæller Andreas Molander, der understreger, at projektets indtægt primært skal bruges til at udvikle den tekniske del af siden.
Målet om at samle 10.000 kroner sammen på Kickstarter blev dog ikke nået. Ifølge Andreas Molander er det fordi, WordJuggle holdet ikke har brugt særlig meget energi på kampagnen, men at de i stedet har haft fokus på produktet.
80 kr., en masse tid og håb om stor tilslutning
Derudover fortæller Andreas også, at siden allerede kører som den skal, og at det eneste der er investeret er 80 kr. til domænet, lidt serverplads lånt hos LangCorr.com og så naturligvis en masse tid. De har altså derfor satset på, at starte op for så få midler som muligt, men håber alligevel, at der på et tidspunkt bliver råd til, at lønne deres programmør.
“Planen er, at vores programmør skal have løn på et tidspunkt, når der kommer mange betalende medlemmer. Han skriver sine timer op og har fået et medejerskab af projektet. Simon og jeg er bare idealistister, der synes det er sjovt.”
Læs også: WriteReader equity crowdfunder gennem FundedByMe
WordJuggle skal effektivisere lærernes forberedelsestid
Ideen til WordJuggle udspringer af de to læreres egne erfaringer som undervisere. Gennem tiden som lærere har de erfaret, at det ofte tager for lang tid at forberede øvelser til undervisningen. Et problem der ikke er blevet mindre efter folkeskolereformen, som har givet lærerne mindre tid til forberedelse.
WordJuggle skal altså både gøre undervisningen mindre digital og løse et tidsmæssigt problem for lærerne. Det skal det gøre ved at give lærerne og eleverne mulighed for at udskrive et helt sæt flashcards med forskellige instruktioner på, med tre klik på musen.
”Lærere har ofte under 10 timer til forberedelse, hvilket inkluderer alt. Derfor er der brug for, at lærere hurtigt kan lave øvelser, der giver variation i undervisningen, hvis elevernes opmærksomhed skal fastholdes,” siger Simon Lindgren.
Se konceptet forklaret her: