I sidste artikel gennemgik vi nogle af de forskellige betalingsløsninger, du kan vælge til din webshop. I denne artikel vil vi komme nærmere ind på, hvad de forskellige løsninger kræver af dig og din webshop. Har du ikke styr på hvad der kræves ellers skal gøres, kan godkendelsesprocessen nemt blive uoverskuelig og tidskrævende. – Af Christina Klavsen.
Indløseren
Hvis du vil have en traditionel betalingsløsning, skal du først og fremmest søge om godkendelse hos en indløser. I sidste artikel nævnte vi Nets/Teller, Euroline, Swedbank, Handelsbanken, Valitor, Elavon og Nordea. Ansøgningsproceduren er forskellig fra indløser til indløser. Eksempelvis foregår hele ansøgningen til Nets/Teller online, mens Valitor beder dig sende en mail med en kort beskrivelse af dit behov og din virksomhed. Hos Nordea og Handelsbanken skal du derimod blot gøre dem opmærksom på din interesse via mail eller telefon, hvorefter de vender tilbage til dig. Klik på de enkelte indløsere ovenfor, for at komme direkte til deres indløsningsaftaler. Her kan du også finde ud af, hvad de mere specifikt kræver.
Vær forberedt når du igangsætter processen
Ifølge lovgivningen skal du medsende følgende dokumentation, ligegyldigt hvilken indløser du vælger: bankkontodokumentation, billedlegitimation samt dokumentation vedrørende ejerskab af virksomheden. Du kan finde en nærmere forklaring over, hvad dokumentationen indbærer her (udarbejdet af Teller).
Udover de lovmæssige krav til dokumentation, skal du typisk oplyse din forventede årlig omsætning på hhv. internationale kort og Dankort. Det kan være svært at vurdere uden videre, så derfor er det fordelagtigt at vide, inden du går i gang med ansøgningen. Endelig skal du nogle steder kunne bevise, at virksomheden er retmæssig ejer af webshoppens domæne.
Et godt råd er at sætte god tid af til at ansøge om en indløsningsaftale. Er din ansøgning ikke komplet eller korrekt udfyldt, får du den lige tilbage i hovedet igen, og bliver sat bagest i køen. Med omhu fra starten kan du altså nedsætte risikoen for en lang og møjsommelig proces.
Gateways
Når du har ansøgt om en indløsningsaftale, kan du oprette en betalingsgateway. Gatewayudbyderne stiller ikke deciderede krav til din webshop. Du skal derimod være opmærksom på, hvilke indløsere der fungerer sammen med hvilke gateways, samt hvilke funktioner, du gerne vil tilbyde dine kunder. Nogle gateways tilbyder eksempelvis mobilbetaling og abonnementsbetalinger (eventuelt mod ekstrabetaling). Derudover varierer oprettelsesprisen, det månedlige gebyr og transaktionsgebyret meget. Herunder kan du få et overblik over hvilke løsninger der fungerer sammen, samt et indblik i de forskellige prisstrukturer.
Eksterne løsninger
Med de eksterne betalingsløsninger virker opstartsprocessen mere lige til. Flere af dem lover også, at du kan være i gang indenfor få timer. Der er dog nogle få ting, der er værd at være opmærksom på i ansøgningsprocessen. Oplyser du eksempelvis til Paymill at din erhvervsadresse er den samme som din hjemmeadresse, kan det få dem til at kræve flere detaljer om dig, f.eks. dine vand- og elregninger, pasoplysninger osv. Dette gør de, for at undgå useriøse virksomheder eller “snyde-virksomheder”. Du skal også være opmærksom på, at der kan være et gebyr forbundet med at få overført dine penge til din danske konto. Har du ikke overvejet dette, og får du eksempelvis overført penge på daglig basis, kan dette hurtigt blive en dyr fornøjelse. Mange af de eksterne løsninger har desuden i høj grad optimeret deres check-outs til mobilhandel. Herunder finder du en oversigt over priserne på de forskellige udbydere:
Mobilbetalingsløsninger
Indtil videre kræver det en indløsning med Teller at få adgang til Mobile Pay Online. Danske Bank forventer dog at der kommer flere indløsere i løbet af 2015. Mobile Pay Online fungerer sammen med DIBS, ePay, Quickpay samt Wannafind. Prisen for Paii er lidt mere kompliceret – følg linket for at se en komplet oversigt.