Lang loading tid koster kunder

Ny undersøgelse fra sikkerhedsvirksomheden Digicure viser, at danske webshops i gennemsnit er blevet 38 pct. hurtigere i løbet af de sidste to år – dette er bestemt en positiv udvikling, men pageloadingen er stadigvæk for langsom. Danske webshops er gået fra en loadingtid på 3,64 sek. til 2,24 sek. – Af Camilla Uldahl

Digicure udtaler, at et website bør loade på under 2 sek. dog lyder udmeldingen fra Google lidt anderledes – et website bør i dag loade Above The Fold (ATF) indhold på under 1 sekund på mobile enheder. Hvis dit website ikke lever op til disse standarder vil det være sværere at ranke i Google, når mobilbrugere søger efter dine produkter.

”Man siger jo at “kunden altid har ret”, så når en undersøgelse fra 2009 viser at 52 pct. af internetbrugere mener at hastigheden er en afgørende faktor for sidens troværdighed, må vi – som webshop-ejere – nok hellere lytte.

Samtidig fortæller tallene at ca. 47 pct. af internetbrugere forventer at hjemmesider hentes på under 2 sekunder, og ca. 40 pct vil potentielt hoppe fra hvis det tager mere end 3 sekunder at hente en hjemmeside. Det er tabt omsætning, og mange webshops (specielt i Danmark) undervurderer sine besøgenes tolerance overfor langsomme hjemmesider.” – Rune Jensen Founder GoCondom

Hurtig loading betyder øget omsætning
Det har konsekvenser hvis dit website loader langsomt, ofte vil brugeren forlade dit site inden siden er loadet færdigt. Amazon har udtalt, at i takt med en øget hastighed på 0,1 pct. på deres site, stiger omsætningen med 1 pct. Google har endvidere udtalt, at hvis deres søgemaskine er blot 0,4 pct. langsommere end normalt, mister de 20 pct. af deres trafik.

Loadtid på 1 sekund lyder umuligt
Det er vigtigt at pointere at en loadtid på under 1 sekund for mobile brugere, er en stor udfordring og det betyder heller ikke at hele websitet skal loade på under 1 sekund, for at leve op til Googles standarder. Det afgørende er, at Above The Fold, det første indhold man ser uden at scrolle, gør. Grunden til at ATF indholdet skal være tilgængeligt med det samme, skyldes at brugeren hurtigt kan danne et overblik over om de besøger det rigtige website.

”Typiske fejl, specielt for de der endnu ikke har brugt tid på at optimere sin hjemmesides hastigheder, kan bl.a. være;
Mangel på cache-headers

    • Alt for meget unødvendig Javascript og Stylesheet der loades
    • Ikke optimal serverlogistik ift. målgruppen (f.eks. hvis FTP-serveren er lokaliseret i USA, databasen i Australien og målgruppen er fra Danmark)
    • Billeder der fylder mere end de behøver
    • Det er med andre ord ikke nok bare at måle hele websidens hastighed – det er også meget vigtigt at måle, hvor hurtigt det første indhold vises.” – Rune Jensen Founder GoCondom

Enkle råd til at optimere hastigheden på din webshop
Afhængigt af hvilket CMS el. hvilken webshop-platform man bruger, kan der være nogle begrænsninger på hvilke tiltag der kan laves. Men her er 5 gode tiltag som næsten alle hjemmesider kan få effektueret i løbet af blot nogle få timers arbejde:

  1. Placér alt Javascript i bunden af sidens HTML-kode
  2. Gør brug af caching – hvis allerede i brug, optimér hvordan filer, billeder osv. caches (hvis ikke man har set på det før, kan det næsten altid gøres smartere)
  3. Minimér Javascript og Stylesheet filer (hjælpesoftware: JSMin & YUI Compressor)
  4. Komprimér/optimér billedernes størrelse (hjælpesoftware: Google PageSpeed Firefox plugin, JPEG & PNG Stripper, SuperGIF)
  5. Reducér antallet af kald til databasen (dette punkt sparede GoCondom.dk for over 4 sekunder i gns. hastighed, efter en reducering fra over 30 kald til blot 2 – med en intelligent MySQL caching model)

Læs mere om hvordan Rune Jensen slog både Amazon, Apple & Mictrosoft.

 

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

Top