Hvor vigtigt er det for din konvertering at tilbyde de rigtige betalingsløsninger på din webshop? Eksempelvis viser tal fra DIBS e-handelsundersøgelse 2014 at mere end hver tredje danske kunde har afbrudt et onlinekøb i løbet af det sidste halve år. 15% af kunderne afbrød købet, fordi shoppen ikke tilbød den betalingsløsning, som de forventede. – Af Christina Klavsen.
Men hvordan finder man ud af hvilke løsninger, der er “de rigtige”? Med særligt fokus på mobilhandel og e-walletløsninger giver vi dig her et indblik i, hvad kunderne forventer, så du har noget at forholde dig til, når du skal træffe dit valg.
Tryghed og enkelthed er de vigtigste faktorer
Kortbetaling er fortsat den klart foretrukne betalingsmetode på både mobilenheder og PC. Kunderne argumenterer med, at betalingskortet er nemt og sikkert. De der bruger PayPal angiver dog de samme årsager (nemt og sikkert) for deres valg.
Mht. trygheden viser dette sig blandt andet ved, at 33% har afbrudt deres køb på grund af uklare betingelser. Ønsket om enkelthed kommer blandt andet til udtryk i og med at 37% angiver, at de ville foretrække ikke at skulle indtaste kortnummer ved hvert køb. For mobilhandel er dette tal 40%.
Læs også: Britiske Powatag vil konkurrere med MobilePay og Swipp.
Køb via mobile enheder
Det kan nærmest ikke understreges tydeligt nok: shopping på mobile enheder er det nye. Tal fra DIBS viser, at andelen der har handlet på smartphone eller tablet er steget med 74% på to år. Dermed har mere end hver tredje kunde handlet via en mobilenhed indenfor de sidste 6 måneder. Men hvem er det, der benytter mobilhandel, og hvad skal du som shopejer være særligt opmærksom på? Det kan disse tal fra DIBS være med til at belyse:
Alder: De 25-34 årige udgør den største gruppe. I denne aldersgruppe har ca. halvdelen handlet via en mobilenhed. Men også de ældre melder sig på banen. Hver fjerde person i alderen 55-64 år har i dag foretaget onlinekøb via mobile enheder. Andelen er stigende i alle aldersgrupper.
Køn: Både mænd og kvinder handler via mobile enheder, men der er forskel på hvad de shopper. Kvinder køber mere end dobbelt så ofte tøj & sko og helseprodukter, mens mænd er stærkt overrepræsenterede i elektronikbutikkerne.
Produktkategorier: Mobilhandlen er voksende i de fleste produktkategorier. De største kategorier er medier og tøj & sko, mens den mindste kategori er helseprodukter.
Årsag: Kunderne handler hovedsageligt på mobil og tablet, fordi det er den enhed, der er lettest tilgængelig i købsøjeblikket.
Problem: 4/10 har opgivet et køb fordi hjemmesiden ikke var kompatibel med den enhed de ønskede at handle på.
Læs også: Nice to know når du vælger betalingsløsning til din webshop.
Du skal altså have fokus på mobilhandel ligegyldigt hvilken aldersgruppe og hvilket køn, du henvender dig til, og ligegyldigt hvilke produkter du sælger. Sørg for at din hjemmeside er optimeret til mobil og tablet. Oplever kunden det modsatte vil de højst sandsynligt afbryde deres køb.
Brug af e-wallet løsninger
MobilePay Online er den klart mest kendte og anvendte e-wallet løsning. I DIBS’ undersøgelse svarer 41% at de kender og har anvendt MobilePay, mens tallene for Swipp og Paii er hhv. 9% og 1%. Om udviklingen i brugen af MobilePay Online fortæller Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank:
“Udrulningen af MobilePay Online går godt. Vi har nu passeret de første 50 webshops, og hver dag kommer der nye til. Kunderne skal lige vænne sig til, at muligheden overhovedet findes. Men i februar passerer vi sandsynligvis 2.000 betalinger, mens de gennemsnitlige beløb pr. transaktion nu nærmer sig de 500 kroner. Vi tror, det kommer til at rulle stadig stærkere de næste måneder. Når Dankortet kommer på inden længe, vil det for alvor tage fart.” Mark Wraa-Hansen
Det skal du være opmærksom på fremover
57% af mobilkunderne forventer, at de vil handle lige så meget eller mere via mobile enheder i løbet af det næste år. Frem for alt skal det være let at gennemføre betalingsprocessen på mobilen. Dette hænger sammen med det førnævnte ønske om at kunne gemme sine kortoplysninger, og bunder i at det eksempelvis kan være besværligt at sidde i bussen og fumle med at indtaste sine betalingskortoplysninger.