Konceptet Shop the Look er set før, men vi ser flere webshops, der forsøger sig med tiltag som disse, for at skabe mersalg og gøre købsprocessen lettere for kunden, da et stort udvalg af varer kan virke uoverskueligt. – Af Camilla Uldahl
Tiltaget Shop the Look kan være med til at vejlede kunderne i deres online købsproces. Modegiganten Zalando har netop lanceret denne nye købsfunktion og vil i løbet af de næste uger teste den nye feature.
Når du har et meget stort udvalg af tøj og tilbehør, kan det ofte være svært for forbrugerne at sammensætte outfits, eller finde de varer, der i forvejen er sammensat af stylisterne på modebillederne. For at skabe overblik over produktsortimentet har Zalando tidligere eksperimenteret med forskellige måder at få kunderne til at købe produkterne, blandt andet billedsøgnings app
Læs også: Zalando tester billedsøgning i mobil app.
Shop the Look tilbyder kunderne et helhedsbillede samt muligheden for at købe hele outfits. Look Books er ikke noget nyt og banebrydende, flere modehuse så som: Selected, ASOS, J Lindeberg og Theory tilbyder denne service.
”Shop the Look imødekommer et klart behov hos vores kunder. Ved hjælp af få klik kan de nu shoppe komplette outfits eller finde lignende produkter som passer til deres stil”, fortæller Michael Lindskog, Regional Manager Nordics. ”For det første gøres shoppen mere brugervenlig, og det giver også en endnu bedre søgefunktion samt inspiration til hvordan man kan mikse og matche ens yndlingsmode.”
”Vi ser en klar tendens i at shoppe hele outfits og styles – ikke bare enkeltprodukter. En tendens vi især møder hos vores mandlige kunder. Dermed imødekommer vores nye feature de kunder, der ønsker at finde deres egen stil og shoppe et komplet look enkelt og nemt.”
Personificering af onlineshopping
Denne udvikling følger den generelle tendens i e-handel og især modebranchen har i stigende grad fokus på inspiration. Nelly.com har for nylig lanceret deres webshop med henblik på at inspirere kunderne.
Læs også: Raptor: Personalisering af e-handel.
”Det gør det online butik mere brugervenlig mens kunderne får ekstra inspiration. Især blandt vores mandlige kunder, ser vi en tendens til at købe hele outfits frem enkelt beklædningsgenstand. Med denne nye funktion, vi inspirere vores kunder til at finde deres egen personlige stil, og de kan bestille matchende tøj med det samme, siger Michael Lindskog.”