WhiteAway har vendt skuden i forhold til i fjor, hvor et fejlsats tog pusten fra årsregnskabet. Nu melder virksomheden om en firdobling af overskuddet for regnskabsåret ’13/’14. Af Tina Søndergaard
WhiteAway er nu tilbage på sporet efter en fejlsatsning sidste år, som kostede virksomheden stort på bundlinjen, skriver Børsen.
Læs også: Direktøren af Bestseller køber WhiteAway
Cykler og havemøbler trak ned i regnskabet
WhiteAway kan i regnskabsåret 2013/14 melde om en omsætning, der nærmer sig en milliard samt et overskud på 20,5 millioner kroner mod 5,7 millioner året før. I det forrige regnskab fra WhiteAway kunne en fejlsatsning på cykler og havemøbler mærkes på bundlinjen, men driftsdirektør Esben Aabenhus kalder det blot et lille bump på vejen.
“Med det her regnskab har vi været 100 pct. fokuserede på hvidevaresalget. Det har givet en mere fokuseret forretning for os, og dermed givet basis for at give vores hvidevarekunder en endnu bedre oplevelse,” siger Esben Aabenhus, som understreger, at kerneforretningen med hvidevarer hele tiden er gået godt.
Læs også: Kiloos Gazelle-succes smitter af på søsterselskabet
Chef for FIDH er imponeret
Ifølge kommunikationschefen i Foreningen for Dansk Internet Handel (FIDH), Henrik Theil, bevæger WhiteAway sig i et svært marked, hvor priserne er yderst sammenlignelige og mener derfor, at WhiteAway gør klogt i at fokusere mere på kundeoplevelsen.
“Det, man kan konkurrere på, er levering, service og pris. Så WhiteAway er i et ekstremt hårdt marked, hvor man virkelig skal være skarp for at lave en god forretning. Det er ikke overraskende, at de gør det godt, men at de gør det så godt, det er flot,” siger Henrik Theil.
De første tre måneder af WhiteAways skæve regnskabsår indikerer ifølge Esben Aabenhus, at forventningen om at holde en vækst på samme niveau som sidste år godt kan indfries. Han tør dog ikke garantere, at bundlinjen igen vil blive firdoblet.
Læs også: Danskerne køber ny bil via nettet
Kilde: Børsen