Effektiv lagerstyring knytter Imerco-familien tættere sammen

Med 150 butikker og ét lager er der langt mellem enhederne i Imerco-kæden. Derfor havde isenkram-giganten brug for et effektivt WMS-system til at sikre den logistikfunktion, der er så afgørende for at kunne levere varen til slutbrugeren ude i butikken. Valget faldt på Apport Systems, det har givet driftssikkerhed og problemfri integration med de øvrige systemer.

Nogle gange giver det mening at ændre på noget, der fungerer. Det har Imerco erfaret, efter at de i løbet af otte hektiske måneder i 2013 og 2014 gik fra at købe lagerplads og -styring hos en ekstern leverandør til at etablere sit eget store centrallager.

 ”Vores tidligere lagerløsning var på sin vis god, men vi savnede at have lageret tættere på. Vi kunne ikke ’lige’ ændre en ordre, og vi kunne ikke se vareprøver, når vi ville, og derfor begyndte vi at arbejde med et nærhedsprincip. Vi ville tættere på vores kunder, som er vores egne butikker, og at vi ville tættere på vores egne processer. Begge dele er i høj grad lykkedes,” fortæller Mikkel Falck Andersen, Logistik & Administrationschef i Imerco. tweet

Logistik i fokus
Som Danmarks største isenkramkæde med 150 butikker fordelt over hele Danmark er effektiv logistik et afgørende parameter, derfor begyndte ledelsen i begyndelsen af 2013 at overveje, om modellen med et eksternt lager burde gentænkes.

Tankerne om at etablere eget lager blev til en plan, og direktionen afsatte en tidsramme på otte måneder til at føre den ud i livet.

 ”Pludselig fik vi travlt. Vi havde nogle hensyn at tage i forhold til at finde den rigtige lokation, men processen måtte samtidig ikke gå så hurtigt, at vi fik et WMS-system, som ikke kunne tale sammen med vores økonomisystem. Derfor var det fuldstændig afgørende at finde en leverandør, der kunne levere varen,” siger Mikkel Falck Andersen. tweet

Den rigtige kundetilgang
Derfor gik jagten ind på en leverandør, der både havde det rigtige produkt, de rigtige referencer, den rigtige pris og ikke mindst den rigtige kundetilgang.

 ”En af de ting, der har været yderst positive i samarbejdet med Apport, er, at de har leveret en virkelig dedikeret indsats for at få tingene til at fungere optimalt. Vi har hele tiden haft følelsen af at være en vigtig kunde, og det har både givet en bedre løsning og en bedre proces, end hvis vi havde siddet med en fornemmelse af bare at være et nummer i rækken,” siger Mikkel Falck Andersen tweet

Den tætte kontakt mellem Imerco og Apport betød blandt andet, at der ikke gik lang tid, fra en beslutning blev truffet, til den blev implementeret.

”Der blev virkelig løbet stærkt, for vi skulle jo have lageret og alle de bagvedliggende processer op at køre på kort tid. Set i bakspejlet var det frisk af Apport at tage opgaven indenfor den fastsatte tidsramme, for de skulle bestemt også løbe hurtigere end normalt i forhold til at skulle levere under vanskelige betingelser. Det viser noget om deres engagement,” siger Mikkel Falck Andersen. tweet

Læs også Effektiv lagerstyring baner vejen for fremtidens e-handel

Ikke plads til fejl
Med butikker over hele landet er der meget, der kan gå galt, fejl og ikke mindst nedetid kan koste dyrt. Derfor var det afgørende for Imerco, at både opbygning af lageret samt oplæring af medarbejdere og implementering af systemet forløb uden knaster.

”Vi valgte fra begyndelsen at se det som en fordel, at vi startede helt fra scratch. Vi besluttede os for at kigge efter en relativt standardiseret løsning, fordi det alt andet lige ville minimere antallet af fejl, og valget faldt på Apports Pick by Voice-system. Det er intuitivt at gå til, og det betød, at selvom oplæringen af medarbejderne endte med at blive noget forceret, har vi reelt ikke oplevet de nedbrud, som er så farlige i en branche som vores – farlige fordi kunderne forventer, at varen bare er i butikken, når de skal bruge den. Nedetid er ekstremt kritisk, og én dag med nedbrud i højsæsonen er katastrofal,” siger Mikkel Falck Andersen og peger på en god dialog i implementeringsfasen som afgørende for, at WMS-systemet blev fuldt implementeret til den aftalte tid. tweet

”Vi oprettede en fælles platform, hvor diverse problematiske cases og udfordringer blev uploadet, og så blev der løbende lavet data på, hvor langt den enkelte sag var i forhold til at blive løst, en såkaldt ”issue log”. Det gav et godt overblik og en god mavefornemmelse i forhold til, at der var styr på tingene, og vi har da heller ikke oplevet nogen kritiske problemer siden go-live-datoen,” siger Mikkel Falck Andersen. tweet

En leverandør til to lagre
Samtidig med opbygningen af centrallageret implementerede Imerco ligeledes Apports WMS på virksomhedens eksisterende weblager. Selvom selve håndteringen af ordrerne ikke kører på samme måde, er der ifølge Mikkel Falck Andersen mange fordele ved at have samme leverandør til de to forskellige lagre.

 ”Vi har ”one line of entry”, så vi skal kun forholde os til en leverandør og dermed én kundeservice og én kontaktperson. Det sparer os for en masse tid og besvær, og det var en markant fordel i implementeringsfasen, hvor de to lagre blev kørt ind samtidig,” siger han. tweet

Ikke mindst på weblageret er forskellen på tiden før og efter WMS til at få øje på.

”Før vi begyndte at samarbejde med Apport, havde vi ikke noget decideret WMS-system. Pluk og pakke processen var betydelig mere manuel, så der er ingen tvivl om, at effektiviteten er steget markant, og det tager langt kortere tid at producere en ordre i dag. Jeg vil anslå, at på den tid, hvor vi før kunne producere en ordre, kan vi i dag producere tre,” siger Mikkel Falck Andersen. tweet

Effektivitet = mere salg
Imercos nye centrallager blev taget i brug i marts 2014, og i dag kører de logistiske processer endnu mere velsmurt end tidligere. Ikke mindst muligheden for mere fleksible arbejdsgange og løbende tilpasning af processerne er ifølge Mikkel Falck Andersen en stor fordel i forhold til tidligere:

”Nu kan vi eksempelvis holde kladderne længere åbne overfor butikkerne og dermed selv styre, hvornår vi udlæser data. Vi kan også nemmere justere leveringer og servicegrader, og det giver en fleksibilitet i forhold til vores butikker. De logistiske procedurer på lageret er første led i en kædereaktion, så jo mere effektiv logistikken er, desto bedre ydelse kan vi levere til vores butikker, og det giver de bedste muligheder for, at slutkunden oplever den optimale kundeservice.” tweet

Fakta
Imercos centrallager er placeret i Skovlunde.
Lageret er 5.300 m2.

Skrevet af

Læs også

Top