Detailsalget på de store e-handels markedspladser forventes at stige med op mod 18,4% i 2015, og det får de generelle forventninger til e-handel i vejret. En af årsagerne til e-handlens stigende popularitet i Europa er de voksende online markedspladser som f.eks. Amazon og eBay. – Af Christina Klavsen.
Mickal Froger (Lengow) forklarer i et blogindlæg hvorfor disse markedspladser fortsat vil være en vigtig del af europæisk e-handel.
Centre for Retail Research forudser at detailsalget i UK, Frankrig, Tyskland, Sverige, Italien, Polen, Holland og Spanien samlet set vil vokse fra 156,28 milliarder euro sidste år til 185,39 milliarder i 2015. Dette svarer til en stigning på 18,4%. Andre tal viser, at 50% af europæerne nu shopper online, og at 50% af disse shopper på tværs af landegrænser. Alt dette er med til at skyde forventningerne til den europæiske e-handel helt i vejret i år.
Markedspladsernes fortsatte vækst
En af årsagerne til e-handlens stigende popularitet blandt europæerne er de multinationale markedspladsers stigende vækst. Desuden spirer også lokale spillere frem, såsom det franske CDiscount.com, og sætter deres aftryk på det europæiske marked. Og dette er der god grund til at gøre. Med 250 millioner mennesker der vil shoppe online i Europa vurderes kontinentet nu at være modent til e-handelssucces.
Læs også: Mindre byer lider under væksten på nethandel
Takket være den stærke trafik som de tiltrækker, giver markedspladserne de enkelte forretninger mulighed for at booste deres bundlinjer for alvor. Det er let for en forretning at komme i gang på en markedsplads. Det betyder, at butikkerne har mulighed for at få synlighed på et udenlandsk marked uden at skulle investere alt for meget tid eller penge.
Og kan man bebrejde dem? Ifølge en undersøgelse foretaget af Forrester Consulting har 82% af verdens forbrugere allerede shoppet produkter uden for hjemlandets grænser, men for de fleste gælder det, at de foretrækker at købe på globale markedspladser med stærkt omdømme.
En profitabel forretningsmodel
Markedsplads-forretningsmodellen er en stor årsag til, at mange forhandlere vælger at involvere sig i første omgang. De fleste betaler 30-50 euro for at signe op og derefter en kommission pr. salg som varierer fra 2,5% til 12% afhængig af antal af salg og produktkategori. I modsætning til prissammenligningssider opkræver markedspladser ikke håndøre hver gang en shopper bliver henvist til forhandlerens side. I stedet opkræver de kun betaling, når der rent faktisk bliver foretaget et salg.
Markedspladser kan også tilbyde ekstra fordele i form af øget synlighed, lagerstyring og shipping. Alle disse services giver små virksomhedsejere og iværksættere en mulighed for relativt hurtigt at blive involveret i markedspladserne.
Læs også: Webshops kan blive presset til europa ekspansion
Nogle af markedspladserne sælger også deres eget produktkatalog. Disse bliver dog ofte kritiseret af e-handlere, som anklager dem for at foretage markedsundersøgelse i fuld-skala på deres regning. Eksempelvis lancerer nogle markedspladser deres nye produktlinjer så snart en produktkategori har demonstreret profitabilitet. Denne interessekonflikt er dog heldigvis ikke til stede på alle markedspladser. Ebay sælger for eksempel ikke sine egne produkter.
Suveræn synlighed
Med den robuste udvikling af markedspladser i flere områder af Europa i de seneste par år kan man med sikkerhed sige, at 2015 vil blive endnu et år hvor forhandlere kan forbedre deres investeringsafkast ved at udnytte markedspladserne.
Som følge af ændringer i regulativet angående European Union’s Directive on Payment Services skal markedspladsejere dog snart nå til enighed omkring elektroniske betalinger.
Kilde: www.ecommercenews.eu