Danskerne tjekker ofte kundeanmeldelser, inden de handler online

Godt halvdelen af danskerne tjekker kundeanmeldelser online inden de handler, men kun 3 ud af 10 kunder bidrager selv med at anmelde et e-handelskøb, viser de nyeste tal fra FDIHs e-handelsanalyse.

Danske forbrugere vil gerne vide mere om den vare, de er ved at købe online, især når det gælder tekniske produkter eller rejser samt billetter til kulturarrangementer. Derimod tjekkes der sjældent anmeldelse ved køb af dagligvarer, mad og drikke.

Mens over halvdelen af forbrugerne læser anmeldelser, så er det knapt en tredjedel, der selv bidrager med anmeldelser baseret på egne oplevelser, og de skriver hellere om oplevelsen af butikken end om selve varen. 30 % har således indenfor de seneste 6 måneder foretaget minimum én anmeldelse af en netbutik, mens 25 % har foretaget minimum én vareanmeldelse.

FDIH e-handelsanalyse viser også, at der er markant forskel mellem kvinder og mænd samt i forskellige aldersgrupper. 32 % af mændene og 28 % kvinderne har foretaget en anmeldelse af en netbutik.

Hele 37 % af de 18-29 årige har foretaget en butiksanmeldelse indenfor de seneste 6 mdr.

”Tallene viser, at købsoplevelsen har markant betydning for kundens holdning og lyst til at dele den med andre. Så der er flere anmeldelser af butikker end varer, og de yngre kunder, der også bruger nettet mere intensivt end ældre, giver meget oftere deres mening til kende,” konstaterer Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. tweet

Brugeranmeldelser analyse feb 2015

Uændret købelyst på nettet
Danskerne lægger fortsat en stor del af deres forbrug på nettet, så alene i februar brugte de danske forbrugere 6,9 mia. kr. på e-handel, viser FDIH e-handelsanalyse.

Samlet set handlede danskerne 12,5 mio. gange på internettet i februar 2015, og omfanget af e-handel i årets første to måneder peger på en uformindsket vækst i danskernes e-handel.

Beklædning fastholder sin førsteplads
Varekategorien ”Tøj, sko og smykker” fastholder sin førsteplads som de oftest handlede varer, så knapt hver femte handel (19 %) sker i denne kategori. Det svarer til 2.352.000 handler i februar, og de havde en samlet værdi på 1,23 mia. kr.

De to næste varegrupper har næsten lige store andel af handler, nemlig 15 %. Men hvor ”Film, musik, bøger, spil og legetøj” kun omsatte for 481 mio.kr i februar, så hentede ”Rejser og Kulturoplevelser” en omsætning på 1,62 mia. kr.. Den meget højere omsætning skyldes, at det gennemsnitlige køb i kategorien er markant højere end i andre kategorier.

I alt har 1.203 forbrugere i Wilkes onlinepanel svaret på spørgsmål om e-handel i februar 2015.

Skrevet af

Læs også

Top