Ny rapport om udviklingen i online handel

Demandware har taget pulsen på over 100 millioners onlineshopperes adfærd. I en ny rapport sammenligner de tal fra 4. kvartal 2013 med tal fra samme kvartal 2014. Og der er bemærkelsesværdige ændringer at spotte, som du som webshopejer bør tænke ind i din strategi. Af Christina Klavsen 

Vi shopper stadig mere online. Helt nøjagtigt er den enkelte shoppers antal af besøg steget med 12%. Samtidig er antallet af gange shopperne putter noget i kurven steget med 13%, hvilket indikerer en stærk købsintention. På trods af stigningen i antallet af besøg er konverteringsraten faldet med 4,4%. Antallet af ordre pr. shopper er steget med 7,5%.

Rapporten fra Demandware er gengivet i hovedtal og-konklusioner her. Tallene indikerer nogle tendenser, som det kan være afgørende at holde øje med.

Krydsshopping

Online-shoppere bevæger sig mere end nogensinde før mellem flere devices, når de shopper. Det vil sige, at de f.eks. starter med at tjekke en shop eller et produkt ud på telefonen for senere at købe den, når de sidder foran computeren. Andelen af shoppere der krydser mellem devices er steget fra 14% til 21% i perioden. Deres foretrukne makkerpar er smartphone og computer, hvilket har ændret sig siden sidste år, hvor det var tablet og computer.

Forbrugeren vil have en helstøbt oplevelse uanset hvilket device, hun befinder sig på. Derfor er det vigtigt at forene shoppingoplevelsen på tværs af devices. Du skal især sørge for, at de personlige elementer såsom indkøbskurven, tilbud og anbefalinger følger shopperen, når hun skifter mellem de forskellige devices.

Trends på tværs af devices

Ikke overraskende er andelen af handel, der foregår på smartphones stadig opadgående med en stigning fra 23% til 34% i perioden. Nedenstående billede viser, hvordan hhv. andelen af handelstrafik og andelen af ordrer fordeler sig på de forskellige devices.

Screen Shot 2015-03-31 at 12.15.39

Rådet i denne forbindelse er som altid at sørge for, at dine kunder får en optimal oplevelse, når de besøger din shop via mobil og tablet.

Tid brugt på side

Mens shopperne besøger sider oftere, så bliver de på siden i kortere tid. Den gennemsnitlige tid brugt på en side, på tværs af devices, er faldet med 22% til nu 10,2 minutter. Det største fald var på smartphones – her bruger vi 37% mindre tid end for ét år siden. Den gennemsnitlig tid er nu på 9,6 minutter.

Udfordringen er, at webshops konkurrerer om forbrugerens opmærksomhed mod sociale medier og andre medie/underholdningssider, der giver forbrugeren indhold. Som webshop skal du derfor søge at skabe engagement med overbevisende brand- og shoppingrelateret indhold samt shoppingværktøjer, der tiltrækker shopperens opmærksomhed.

Styresystemer

Android devices har hidtil været kendt for at generere en lavere gennemsnitlig ordreværdi og at stå for en lavere overordnet andel af onlineforbrug. Ikke desto mindre er andelen løbende stigende, og siden 4. kvartal 2013 er andelen af ordrer foretaget fra et Android device steget med 39% og er nu oppe på 21%. Andelen af trafik er også steget: 16% op til nu 30%.

Mange har måske tidligere fokuseret på iOS, men du skal altså være opmærksom på tendensen og sørge for at udvikle til både iOS og Android.

Store nationale forskelle

Mens ovenstående tal er de globale gennemsnit, viser rapporten samtidig, at der er meget store nationale forskelle på brugen af devices og online shoppingadfærd. Disse forskelle kan du naturligvis med fordel have med i dine overvejelser, hvis du overvejer at ekspandere til udlandet.

I den forbindelse er det værd at nævne, at EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har igangsat et initiativ, der skal undersøge, om europæiske virksomheder forsøger at hæmme nethandel på tværs af landegrænser.

Initiativet er igangsat med baggrund i det faktum at selv om den europæiske online handel er stigende, så er det kun 15% af shopperne, der køber ind i et andet land end deres eget.

Du kan læse hele rapporten fra Demandware her

Skrevet af

Læs også

Top