Visionær webshop rykker ind i Københavns Lufthavn

For et år siden gik webshoppen culturenordic.com i luften som en kulmination af den store efterspørgsel på museumsgaver og på nordisk stil. Nu lancerer de en fysisk butik i Københavns Lufthavn.

Det er Cubra, med de tre partnere Frederik Fabricius, Anders Røge og Morten Halborg-Møller, der står bag sitet. De arbejder med B2B ekstern marketing især for museer og kulturelle institutioner. CultureNordic er en B2C salgsplatform, der gratis og gebyrfrit tilbyder nordens museumsgaver en stærkere platform. Nu er de også klar med et fysisk udstillingsvindue.

Læs også: Makernes paradis lanceret på Kickstarter

Vil give nordisk kultur en samlet profil

CultureNordic skaber et samlet butiksvindue for de nordiske museers ikoniske gaver i samspil med kunstnere og designere. På den måde kan hele verden nu købe de verdenskendte nordiske produkter, hvor kunder kan vælge alt mellem Vikingesmykker fra Nationalmuseet og Arne Jacobsens ikoniske ministole fra Dansk Arkitektur Center.

”Det er netop kulturens mangfoldighed der gør den spændende, og at den er samlet i en butik, hvor man kan købe kvalitetsgaver fra adskillige kulturinstitutioner, der hver for sig har deres særlige udtryk og kulturelle ståsted,” fortæller Frederik Fabricius fra CultureNordic.

Læs også: KulturM: Digitalisering og nytænkning af kulturel produktion på agendaen.

Nordisk kultur i Københavns Lufthavn

Efterspørgslen på design og kulturhistoriske genstande er i rivende vækst i disse år. Sidste år slog omsætningen i Storbritanniens museer alle rekorder, hvor man nåede en omsætning på over en milliard kroner. Og det er den udvikling CultureNordic springer med på med den fysiske afdeling i lufthavnen.Frederik Fabricius

”Som en af turismens vigtigste aktører, er vi særligt stolte af at Københavns Lufthavne lægger scenen til en global markedsføring af dansk kultur, som ikke mindst giver kulturen en tiltrængt økonomisk gevinst,” fortæller Frederik Fabricius.

Frederik Fabricius understreger også, at det ikke bare er blyanter og viskestykker, kunderne putter i kurven. Det er vaskeægte kulturarv, forvaltet på en intelligent og spændende måde, der har sat gang i omsætningen på museerne. Gaver som et David Bowie-særtryk til 6.000 kr. og glasvaser formet som Thomas Edisons oprindelige lyspære til 145 kr. er blandt eksemplerne.

Ved at samle gaver fra de ikoniske nordiske museer, så som Nationalmuseet, Design Museum Danmark, Statens Museum for Kunst, Kronborg og Blixen-museet, vil CultureNordics butik i lufthavnen tilfredsstille den store interesse for kvalitetsgaver med en autentisk nordisk fortælling.

Læs også: Ny visionær webshop giver Norden én samlet profil

Læs også

Top