Er online butikkerne mobilklar til Googles opdatering?

Fra og med i dag d. 21 April har Google gjort det nemmere at bruge mobilen til google-søgninger, og det betyder at søgemaskinen vil favorisere websider, der er blevet mobiloptimeret. Af Sisse Melsen

Den nye opdatering sker på baggrund af, at halvdelen af de besøgende på Google, søger via mobile enheder. Det betyder altså at hvis de besøgende, klikker ind på et site, der ikke er brugervenligt på mobilen vil de ikke kunne blive serviceret.

For at opnå god placering på Google, vil det efter d. 21 april være en nødvendighed at din hjemmeside er mobilvenlig. Det vil skabe en større brugervenlighed i og med brugerne kan besøge hjemmesiden på alle enheder og samtidig vil Google give bedre søgeplacering.

Kun halvdelen er klar
PriceRunner har undersøgt de 200 største online butikker, for om de er mobilklar eller ej – og resultater er noget nedslående, mener PriceRunners direktør Martin Andersen.

Det er overraskende, at kun 56 procent af butikkerne er mobilklar. Det betyder, at 44 procent af online-butikkerne fra og med i dag bliver sværere for forbrugerne at finde på nettet, når der googles, siger Martin Andersen. tweet

Opdateringen bliver gradvist implementeret over de næste par uger. Den største effekt ses dog i hjemmesidernes ranking på søgninger direkte fra mobile enheder. Altså vil de websider, som ikke er optimerede til mobil ryger altså nederst i søgeresultatet.

Hvis du googler på en bærbar computer eller tablet er resultaterne foreløbigt ikke ændret til at favorisere online sider, der er mobiloptimerede.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. morten@sumostudio.dk'Morten Atke Nüchel said:

    Jeps det er store Google dag.

    Det er sjovt hvor magtfuld en spiller som Google er, når det kommer til søgninger. Alle panikker kvart i lukketid og de fleste er uvidende om hvilke konsekvenser det får for deres business.

    Dont get me wrong, at blive fundet på Google er vigtigt, men hvor mange shop ejere bruger reelt tid og penge på ordentlig SEO ?

    Har de styr på konverteringen og abandon abandoned cart osv.

    Generelt er det altid en god ide at have SEO i tankerne når man bygger sin webshop men god navigation og call to action er ligeså vigtige parameter som ofte bliver negligeret.

    Mit råd er at vælge en webshop leverandør der har fokus på omsætning/konvertering og usabillity og som naturligvis kun laver responsive design.

    Morten

Top