Unge starter virksomhed efter besøg af Iværksætterturen

Jesper Theil og Hjalte Wieth er bare 19 år gamle og driver i dag virksomhederne Ældrehuset og Soundboks sammen. Det gør de, fordi Iværksætterturen sidste år lagde vejen forbi deres gymnasium og gav dem det endelige skub til at føre deres iværksætterdrømme ud i livet.

Af Josefine Maria Hansen

Iværksætter Casper Bloms initiativ Iværksætterturen rejser rundt på landets skoler og gymnasier for at sprede iværksættergejsten blandt landets unge. Sidste år kom de blandt andet forbi Virum Gymnasium, hvor de dengang 18-årige drenge Jesper Theil og Hjalte Wieth var studerende.

For Jesper og Hjalte, der begge havde store iværksætterdrømme i maven, blev det et succesfuldt møde, der inspirerede dem og gav dem modet til at kaste sig ud i iværksætteri.

Læs også: Iværksætterturen tager landets skoler med storm

Casper Blom blev tungen på vægtskålen
De to drenge havde, allerede før Iværksætterturen besøgte deres skole, leget med tanken om at blive selvstændige. I faget Innovation var de blevet introduceret for de vigtigste ting ved at starte virksomhed, og det havde givet dem blod på tanden.

”Det var ikke rocket-science, men vi blev præsentere for den måske vigtigste ting ved at starte virksomhed: at forholde sig kritisk til ens egen idé,” fortæller Hjalte Wieth.

Men de manglede stadig et det sidste skub til at tage det endelige spring. Og det fik de af Casper Blom.

”Jeg husker tydeligt, hvordan Jesper og jeg flere gange kiggede på hinanden under foredraget og nikkede anerkendende. Caspers foredrag viste vejen: Kast dig ud i det, og så lærer du hen af vejen. Det er den fedeste tanke,” fortæller Hjalte Wieth der suppleres af Jesper Theil:

“Efter Iværksætteturen kom forbi, var vi ikke længere i tvivl. Vi havde bare brug for et lille skub”.

Muligheden for at gøre en forskel
Særligt muligheden for at drive noget, der ville kunne gøre en forskel i verden, var noget som motiverede drengene ved foredraget. Et klichéfyldt afsæt, men ikke desto mindre noget, der satte gang i hjulene.

”Noget af det, som inspirerede os, og som Caspers foredrag virkelig simplificerede, var at man selv uden uddannelse og erfaring rent faktisk har en mulighed for at drive noget, der skaber værdi. Det lyder måske som en kliché, men muligheden for at skabe noget stort og forhåbentligt gøre en forskel er en afgørende motivationsfaktor,” lyder det fra Jesper Theil.

Gennem foredraget fik drengene mange gode råd, hvoraf særligt nogle brændte sig fast – blandt andet Casper Bloms catchphrase “JUST F*CKING DO IT”, der også er titlen på Bloms selvbiografi, der udkom i 2014:

”Som Casper jo meget fint har formuleret det: “Just f*cking do it”. Du har intet at tabe. Og så var en anden motiverende pointe, at alle fucker op en gang i mellem – det handler blot om at kæmpe videre. De råd vil vi også gerne give videre til andre,” lyder det fra Hjalte Wieth.

Ældrehuset: et kommunalt kommunikationsredskab
Det ene af de to startups, som Jesper og Hjalte – sammen med medstifter Hans Carlander –  satte i gang efter Iværksætterturen, var det kommunale kommunikationsredskab Ældrehuset.dk. Det har til formål at lette tilgangen til kommunernes lokale arrangementer, nyheder og hjemmesider for den ældre del af befolkningen.

”Ideen til Ældrehuset opstod i frustration over, at man til dato bliver ved med at lave digitale løsninger, hvor selv folk, som er vokset op med teknologi omkring sig, kan blive hægtet af eller forvirret,” forklarer Jesper Theil og fortsætter:

”Vi har skabt en platform, hvor slutbrugerens IT-kyndighed er tænkt med som den vigtigste faktor, og vi er blevet mødt med stor begejstring fra vores testpersoner”.

Lige nu er Ældrehuset i udbudsrunde med en kommune, og stifterne bliver løbende kontaktet uopfordret af andre, som er interesserede.

SoundBoks: det perfekte festivalanlæg
SoundBoks.com er drengenes andet startup. Det er en hjemmeside, der sælger festivalanlæg med drengenes eget batterisystem, som har lang levetid.

Ideen opstod, da Jesper Theil og en af medstifterne, Christoffer Nyvold, besluttede sig for at tjene lidt ekstra penge til studentertiden ved at bygge anlæg og sælge dem på DBA.

Interessen var overvældende og meget større end to drenge, der skulle til afsluttende eksaminer, kunne nå at levere til. Der var derfor ingen tvivl om, at de havde fat i en god forretningside.

”Vi har udviklet festivalanlægget ved at droppe bilbatterierne og lavet vores eget batterisystem, BatteryBoks. Det har gjort os til det længst holdende forbrugeranlæg i verden, som oven i købet giver brugeren en enorm fleksibilitet, da man kan oplade det ene batteri, mens det andet spiller,” forklarer Jesper Theil.

”Vi har selvfølgelig ikke kun haft fokus på batterilevetid: Vi ved af egen erfaring, at så snart man tager et anlæg med på for eksempel Roskilde Festival, kvæles lyden fuldstændig i al larmen. Derfor har vi også hele tiden haft høj volumen i højsædet, som gør, at SoundBoks leverer en lyd, som overrasker positivt – størrelsen og batterilevetiden taget i betragtning,” fortæller Jesper Theil.

4 gode råd fra Jesper og Hjalte
På trods af deres unge alder har de to drenge allerede nu opbygget stor erfaring, som de gerne vil sprede til andre, der drømmer om at kaste sig ud i iværksætteri. Rådene kan ifølge Jesper Theil lyde indlysende, men det er alt sammen noget, som de ikke selv tænkte over i starten. Jesper og Hjaltes råd lyder:

– Find et behov, valider din idé og skab værdi. Det behøver ikke at være noget revolutionerende – der er altid plads til optimering, og bare du kan gøre noget billigere eller bedre end dine konkurrenter, så er du godt på vej. Du har jo en god konkurrenceevne som ung iværksætter: Du forventer (forhåbentlig) ingen løn til start!

– Vigtigst af alt: Skab et netværk! Hvis du kender en, som kender en, der kender en, der har den mindste relevans til det, du kunne tænke dig at lave, så spørg vedkommende, om de vil sætte sig til en kop kaffe og snakke om deres erfaringer i bare en time. Så er du godt klædt på, inden du går i gang med at drømme dig for langt væk.

– Vær ydmyg. Lyt til andre, og indrøm at du ikke har styr på noget som helst. Folk vil gerne hjælpe én som står på glatis, men bare mangler en hurtig hånd for at komme videre. Og så husk kun at tage kontakt til dine kontakter når du kan vise fremgang – hvis du spilder folks tid, mister de hurtigt interesse.

– Tro på din idé. Hvis folk kan mærke, at du brænder for din idé og er villig til at gå et ekstra skridt for, at det lykkedes, så er de også selv.

Læs også

en kommentar;

Top