BetaDwarf – en succes mod alle odds

Det er ikke let at blive succesfuld spiludvikler i Danmark. Alligevel må Steffen Kabbelgaard Grønning, CEO hos den Københavnske spiludviklingsvirksomhed Betadwarf, siges at være nået langt.

Af Christina Klavsen

Steffen Kabbelgaard Grønning og hans medstifter af BetaDwarf Kenneth Harder var begge medialogi-studerende på Aalborg Universitets daværende campus i Ballerup i 2011, hvor de begge gik rundt med en drøm om at blive spiludviklere. Der var kun ét problem. Den danske spilbranche var i årene forinden blevet særdeles hårdt ramt af finanskrisen – med adskillige konkurser og lukninger til følge. Resultatet var et marked oversvømmet af både dygtige og erfarne spiludviklere, der gjorde det endnu sværere for en nybegynder at få fodfæste på markedet.

De dystre udsigter fik dog ikke Steffen Kabbelgaard Grønning og Kenneth Harder til at indstille drømmene. I stedet for opridsede de en ambitiøs og fantasifuld plan for, hvordan de skulle få deres ønske til at gå i opfyldelse. I stedet for at gå efter ansættelse hos nogen af de etablerede spiludviklere, stiftede de deres eget spiludviklingsstudie og byggede deres egne jobs.

Med den ambitiøse plan i baghovedet inviteredes de mest talentfulde udviklere fra campus’et i Ballerup til et hemmeligt møde, hvor de fik et tilbud fra BetaDwarf. Hvis de ville, kunne de være med til at arbejde på BetaDwarfs nye ambitiøse spilprojekt. Ikke mod betaling, men til gengæld for erfaring og træning, som også kunne hjælpe dem med at få en af de eftertragtede stillinger i den danske spilbranche senere hen.

Besatte et klasselokale
Med en kerne af talentfulde udviklere gik arbejder med spillet i gang. BetaDwarf havde ikke noget egentligt kontor, men fandt et ubrugt klasselokale i hjørnet af komplekset i Ballerup, som de brugte som kontor. Faktisk var lokalet så ubrugt, at de efter noget tid begyndte at flytte madrasser og mikroovne ind – for hvis man både spiser og sover på kontoret, så er der mere tid til at udvikle.

Læs også: Betadwarf Opens Up Their Development Process

Efter seks måneder havde flere folk opsagt deres lejligheder og boede kun på en madras i klasselokalet. Det blev dog et alvorligt problem, da BetaDwarfs hemmelige kontor endelig blev opdaget. Drengene blev smidt ud med én dags varsel. Herefter lejede de sig ind i en villa i Karlslunde, som på det tidspunkt var det billigste sted at bo i Københavns omegn.

BetaDwarf blev i Karlslunde cirka et år, og i den periode arbejdede Steffen Kabbelgaard Grønning hårdt på at transformere det, der startede som en gruppe studiekammerater, til at blive et professionelt firma. En process der krævede store omstillinger, både i forhold til hvordan forretningen bliver drevet, og hvordan man arbejder sammen som team.

Skabte deres eget job
I 2013 flyttede BetaDwarf endelig ind i en rigtig kontorbygning i Københavns Nordvestkvarter, for at færdiggøre spillet, som undervejs havde fået navnet ‘Forced’. Men den støttetildeling, som de fik fra Det Danske Filminstitut i mellemtiden, og de penge indsamlede med en crowdfundingkampagne på Kickstarter, var næsten brugt op. Så for at bringe projektet i mål lånte de to stiftere hver 500.000 kr. i banken.

I oktober 2013 lykkedes det. Forced blev udsendt til PC, Mac og Linux, og var en kæmpe success. Efter to dage var de to stiftere gældfri, og spillet har i dag solgt næsten 400.000 eksemplarer verden over. Drømmen blev virkelighed – de skabte deres egne jobs!

Men her slutter historien ikke. For inspireret af den amerikanske kæmpesuccess inden for digital distribution, Steam, og deres ejere, Valve, udarbejdede Steffen en helt ny model for BetaDwarf, inden arbejdet gik i gang med efterfølgeren til Forced.

Målet er, at skabe en forretningsform, hvor alle får del af succesen, hvis det går godt, og hvor man vurderes af sine ligestillede og ikke af en chef, som måske i virkeligheden ikke forstår, det man laver særlig godt. Og det er faktisk den model, som BetaDwarf har kørt efter siden 2014, hvor arbejdet har stået på med både udgaver af det originale Forced til nye platforme og det helt nye Forced 2: The Rush, som er planlagt til udgivelse som såkaldt early access i slutningen af 2015.

Du kan møde Steffen Kabbelgaard Grønning og høre hans historie til TechBBQ i Operahuset i København den 20. maj

Skrevet af

Læs også

Top