I dette indlæg vil jeg give et par eksempler på, hvorfor det er vigtigt at prioritere det vigtigste indhold øverst på de enkelte websider i din webshop. Af Sidsel Birkholm.
Optimering af dit website har altid det enkle mål: At hjælpe dine besøgende til at finde det de leder efter. Så hurtigt og nemt som overhovedet muligt.
Du bør derfor bruge tid på at placere dit indhold på siden, så det er let for dine besøgende at finde. Det vigtigste indhold øverst – ’over folden’. Og det indhold, som er mindre vigtigt ’under folden’, hvor dine besøgende er nødt til at scrolle for at finde det.
Hvad er folden?
Begrebet ’folden’ er lånt fra avis-branchen, hvor det indhold der er over ’folden’ er den øverste halvdel af avisen, hvor den vigtigste historie eller billede er placeret.
Det koncept bliver i brugergrænsefladedesign brugt som reference til, hvad der er umiddelbart synligt øverst på et skærmbillede, uden at det er nødvendigt at scrolle.
Folden varierer alt efter skærmstørrelsen
Men giver det overhovedet stadig mening at tale om folden, når skærme i dag findes i alle størrelser fra mobiltelefoner til store skærme på skrivebordet?
Ja, det gør det. Der er godt nok ikke længere nogen enkelt løsning, der passer til alle skærme. Men selv om folden selvfølgelig vil variere afhængig af hvilken skærm du bruger, vil du altid skulle forholde dig til at skulle prioritere.
Dine besøgende er blevet utålmodige. Derfor er de ikke interesserede i at skulle bruge energi på at scrolle langt ned på en side, hvis det øverste af siden ikke har fanget deres interesse.
Er indholdet interessant nok, så har brugere omvendt ikke noget problem med at scrolle. Forskning viser dog, at brugere kun nødigt scroller ned. Brugere bruger 80% af deres tid på den øverste del af skærmen (over folden) og kun 20% af deres tid under folden.
Er indholdet til gengæld spændende og motiverende nok, er din chance for at få dine besøgende til at scrolle ned af siden selvfølgelig øget.
Hvorfor skal du interessere dig for folden?
Du skal interessere dig for folden på dit website, for at få flere at dine besøgende til at konvertere til kunder. De skal have let ved at finde den vigtigste information med det samme uden at skulle brug energi på at lede. Og de skal kunne finde dine købs-knapper uden at scrolle.
Her er et eksempel på et website, hvor knappen ”Læg i kurv” tydeligt er vist over folden.
Og igen i indkøbskurven, hvor den vigtigste call to action er ’Bestil nu’, se skærmbilledet nedenfor. Knappen er både lagt øverst og gentaget igen i bunden af indkøbskurven, for at gøre det lettere for kunden at finde den. (Bemærk, at knappen har den samme farve som flere øvrige bokse på siden, hvilket visuelt gør den sværere at få øje på).
Her er et eksempel på en webshop, hvor købsknappen ikke kan findes over folden med den skærmopløsning jeg bruger:
Hvad kan du gøre for at minimere problemet?
#1 – Check dine besøgendes skærmstørrelser
Du kan starte med at gå ind i dit webanalyseværktøj (f.eks. Google Analytics) og se hvilke skærmstørrelser din målgruppe typisk bruger. Og også se hvor mange der besøger dit website med mobiltelefoner eller tablets.
#2 – Heatmaps
Hvis du ønsker at gå skridtet videre kan du også lave et heatmap (et grafisk billede) af dit website, for at se hvad dine besøgende faktisk klikker på. Der findes mange forskellige værktøjer til dette, som f.eks. Visual Website Optimizer.
#3 – Placér det vigtigste indhold øverst på skærmen.
Pas dog på at med at presse alt for meget indhold sammen, det gør omvendt siden uoverskuelig for dine besøgende. De har brug for luft for at overskue din side.
#4 – Overvej hvad der er vigtigt for dine kunder.
Placér din call to action (f.eks. købsknappen) over folden, så det er let at finde for dine kunder. Selv om de er meget motiverede for at købe de sneakers, kan du jo lige så godt gøre det så nemt for dem som muligt at trykke på købsknappen.
Konklusion
At placere indhold over og under folden er lidt af et balancekunst med alle de nye skærmstørrelser, der er kommet til de senere år. Det vigtigste du kan gøre er derfor at blive ved med at prioritere dit indhold, så det vigtigste ligger øverst på siden. Og så teste og optimere derfra.