Debat: Kan man blive en global virksomhed i Danmark?

Med kun fem millioner indbyggere herhjemme kan det være svært at hamle op med lande som USA og Storbritannien. To mænd fra branchen kommer her med deres bud på, om det kan lade sig gøre at blive en global virksomhed i Danmark.

Af Torben Kloster

Som digital entreprenør kan man godt få fornemmelsen af, at alt det fede sker i USA – især i Silicon Valley. Danmark har langt fra den mængde ressourcer – for slet ikke at tale om den store forskel i befolkningstal – som USA kan prale af. Kan det overhovedet lade sig gøre at melde sig ind i den globale kamp, hvis man er et dansk startup? Ja, det kan det, og man kan endda vende det at være fra Danmark til sin fordel, hvis man spørger to mænd fra branchen.

Christian Sigersted, kommunikationschef i Skagen Fondene

Christian Sigersted, kommunikationschef i Skagen Fondene

”Det giver en ekstra ro, når stemningen ikke bliver ligeså oppisket, som det for eksempel kan blive i Silicon Valley eller på Wall Street i New York. I Danmark og Norden undgår vi lemmingeffekten, hvor man hele tiden møder investorer på cafeen, der også leder efter spændende virksomheder. I Norden har vi mere ro til at lede, hvor andre ikke gør det,” siger Christian Sigersted, der er kommunikationschef i investeringsselskabet Skagen Fondene.

En rolig klippe
Ifølge Christian Sigersted sætter Skagen Fondene netop en dyd i at tage sig tid om investeringer, så man ikke blot lader sig rive med at en popularitetsbølge, men derimod sætter sig ind i, om den enkelte virksomhed er lige præcis dét, man leder efter.

Et billede, han godt kan lide at bruge, når han skal beskrive Skagen Fondenes måde at investere på, er den såkaldte Prædikestol i Stavanger, som er fødebyen for Skagen Fondene. Prædikestolen er en klippeformation, som hæver sig op over de andre klipper i området og giver en stemning af ro og fordybelse.

”Det er meget nemmere at filtrere, når der ikke er for meget postyr omkring én. Vi kalder det kontrær tankegang, at man ikke nødvendigvis løber efter det, som alle de andre synes er interessant. Det er der god mulighed for i Norden – og den mulighed skal man udnytte,” siger Christian Sigersted.

Tænk globalt fra start
Netop dét med at vende Danmarks størrelse til noget positivt ser Niels Vejrup Carlsen også som en vigtig tilgang. Han er investeringsdirektør i venturefonden Seed Capital, der især investerer i unge virksomheder.

Niels Vejrup Carlsen er Investment Manager hos Seed Capital

Niels Vejrup Carlsen, investeringsdirektør hos Seed Capital

”Fem millioner mennesker er jo ingenting. USA er derimod stort nok i sig selv, men det behøver ikke være nogen fordel. Nogle virksomheder udvikler kun med fokus på ”The Bay Area” i San Francisco, og hvor skalerbart er det lige? I Danmark er man nødt til at tænke globalt fra start,” siger Niels Vejrup Carlsen.

Han er dog godt klar over, at det at tænke globalt fra start, ikke er en ren walkover. Det kræver, at man skaber et meget mere komplekst produkt, hvis det skal passe til flere markeder. Men hvis man tænker det ind fra start, bliver det nemmere på længere sigt.

”Vi kan alligevel ikke gøre noget ved vores størrelse, så vi kan lige så godt vende det til en fordel,” siger Niels Vejrup Carlsen.

 

Skrevet af

Læs også

Top