Seks nye initiativer skal optimere online-salget til udenlandske forbrugere

Danske netbutikker har fremgang på hjemmemarkedet, men sælger ikke godt nok i udlandet. Derfor lancerer handels- og udviklingsminister Mogens Jensen en handlingsplan med seks nye initiativer, der skal få mere gang i online-salget af danske varer til udenlandske forbrugere. 

Af Sisse Melsen

I forbindelse med FDIH´s E-handelspris 2015 d. 21 maj lancerede Mogens Jensen (S) handlingsplanen, som skal sætte gang i online-salget af danske varer til udenlandske forbrugere.

”Vi skal have flere danske varer i den globale forbrugers elektroniske indkøbskurv. Derfor sætter vi massivt ind med tilbud om eksportrådgivning og eksportfremme for danske e-handelsvirksomheder, og vi har et særligt fokus på at få kinesiske online-forbrugere til at købe danske varer. Vi arbejder blandt andet på at skabe et dansk salgsvindue på en af Kinas førende e-handelsplatforme, hvor der handles for op til 50 milliarder kroner på én dag,” siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen.

Regeringen lancerede tidligere på året en vækstplan for digitalisering i Danmark, der udstikker ambitiøse målsætninger for det digitale Danmark, og nu følger handels- og udviklingsministerens handlingsplan med seks punkter, der skal få mere gang i online eksporten.

Læs også: Vækstplanen skal øge eksporten via e-handel

”Danmark er netop blevet kåret til at have verdens bedste internet af World Wide Web Foundation. Vi ligger nummer et efterfulgt af Finland, Norge, Storbritannien og Sverige. Det må siges at være en medfødt fordel, når vi skal have danske varer solgt i udenlandske netbutikker.”

Den globale e-handel forventes at blive femdoblet de kommende fem år.

Handels- og udviklingsministerens seks nye initiativer

Initiativ 1: Serie af eksportrådgivning inden for E-commerce
Øget eksportrådgivning, der skal hjælpe danske virksomheder med e-handel i udlandet i forhold til screening af konkurrenter, prisfastsættelse i markedet, sprogassistance i forhold til produktbeskrivelse og webtekst, betalingsmetoder, momsafregning, forbrugerregler, logistik og distribution.

Initiativ 2: E-handels Vitus-program
Eksportfremmeprogram, E-handels VITUS, for danske e-handelsvirksomheder, der ønsker at komme i gang med e-handel til et eller flere markeder. Programmet er forbeholdt små- og mellemstore virksomheder og fastlægges i partnerskab med Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Det skal køre som et pilotprogram til foråret 2016.

Initiativ 3: eMasterClass i USA
eMasterclass i New York og San Francisco, der skal gennemføres til efteråret 2015 for interesserede danske e-handelsvirksomheder med et klart fokus på det amerikanske online-marked. Deltagerne vil få adgang til nogle af de vigtigste aktører og ekspertise indenfor E-commerce i USA.

Læs også: Ny EU-strategi kan blive et mareridt for netbutikker

Initiativ 4: Et særlig E-commerce China-koncept
Særlig e-handelsrådgivning i Kina og sondering af mulighederne for at etablere af et dansk indkøbscenter på én af de førende kinesiske e-handelsplatforme med danske produkter inden for mode, design, detailhandel, fødevarer etc.

Initiativ 5: Etablering af en E-handelsportal
Etablering af en e-handelsportal som ”one-stop-shop” til information og viden om online eksport.

Initiativ 6: Udarbejdelse af landeguides om e-handel i andre lande
Landeguides om e-handel i andre lande.

Danskerne er blevet rigtig glade for de muligheder og den fleksibilitet, e-handlen giver. Desværre ser vi også en tendens til, at en stigende andel af e-handlen foregår i udenlandske netbutikker, fordi der generelt er et højt omkostningsniveau i Danmark, og fordi danskerne er gode til sprog og ikke ser det som en barriere. Den stigende e-grænsehandel er problematisk, fordi det koster omsætning i de danske netbutikker og dermed danske servicejob. Desuden går staten glip af op imod en milliard kroner i momsindtægter, skriver politisk konsulent på Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen.

”Danskerne er vilde med e-handel og danske virksomheder har stor erfaring med e-handel. Det skal vi udnytte til at udbrede dansk e-handel til de udenlandske markeder, hvor e-handel først for alvor er vokset i de senere år,” siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen.

Kilde: um.dk

Skrevet af

Læs også

Top