Dette gæsteindlæg af Sidsel Birkholm handler om grundene til, at roterende bannere på forsiden af et website ikke konverterer så godt.
Webdesignere og website-ejere elsker roterende bannere. De der store bannere øverst på forsiden, der skifter med et nyt billede og et nyt budskab med at par sekunders interval. De roterende bannere er kommet meget på mode de senere år, og ved første tanke virker det da også umiddelbart som en god idé, at kunne vise så mange budskaber og tilbud på forsiden som muligt.
Roterende bannere har bare et problem – Dine besøgende ser dem ikke.
Hvorfor er alle så glade for roterende bannere?
Årsagen til at så mange webshopejere vælger at bruge dem er, at de ønsker at vise så mange budskaber som muligt. Det er da også meget nemmere at vise mange budskaber end at skulle sætte sig ned og prioritere, hvad der et det vigtigste budskab for virksomheden at kommunikere.
Jeg har hørt udsagn, som ”Nu vi har jo fået taget en masse billeder, så skal vi da vise dem alle i et roterende banner” og ”Jamen, jeg vil gerne have det hele på forsiden, så alt er med”.
En anden årsag er, at folk synes de ser cool ud – alle andre har dem jo, og er organisationen stor, er der mange afdelinger, der gerne vil have deres budskab med på forsiden også. Og så er det en let måde at gøre alle glade på.
Eksempler på roterende bannere
Bog&Idé har et stort roterende banner, der med et par sekunders mellemrum skifter videre til et nyt tilbud.
Omvendt har Falck en rolig side med et klart fokus på deres primære budskab, samt tydelige menupunkter, der hjælper brugeren videre til at finde løsningen på sit spørgsmål eller problem.
Derfor virker roterende bannere ikke, som vi tror de gør
Vi er blevet blinde over for bannere. Vi har set så mange af dem, at vores hjerne er begyndt at ignorere dem. Hjernen opfatter dem ikke. Dette gælder specielt, hvis banneret ligner en reklame, så forveksler vores hjerne banneret med en reklame og dermed ikke relevant for vores søgning efter løsningen på vores problem.
Nielsen Norman Group har undersøgt, hvor på en side brugerne rent faktisk kigger. De erfarede, at brugere der leder efter et svar på et spørgsmål bogstaveligt talt ikke kunne se det, selv om det var placeret øverst i et stort banner. Testpersonerne scrollede direkte forbi det roterende banner for at se andre steder på siden om de kunne informationen der. Andre tests viste at kun 1% klikkede på det roterende banner.
Det er meget værdifuld plads på et website, der kan bruges til noget der giver din webshop mere omsætning, hvis kun 1% klikker på banneret.
Læs også: Brugertest din webshop – sådan kommer du selv i gang.
Vores hjerner vil have ro
Vores hjerner vil have ro for at kunne være i stand til at fokusere. Det første en bruger tænker på, når han lander på en webside er, hvad han nu skal klikke på for nå sit mål. Så mens vores underbevidsthed bliver tiltrukket af bevægelsen af banneret, vil den bevidste del af hjernen til gengæld gøre alt for at ignorere den.
Og får brugeren øje på banneret og begynder at læse teksten, når han knapt nok at læse og forholde sig til budskabet før banneret skifter til et helt nyt emne. Det gør brugeren irriteret og føle, at han ikke længere har kontrol over sin oplevelse på websitet. Der er også nogle brugere som bare læser langsomt og de har slet ikke en chance.
Hvad kan du gøre?
Drop det roterende banner, det forvirrer dine besøgende mere end det gavner. Banneret optager det allervigtigste område på dit website. Brug i stedet pladsen på dit vigtigste indhold og ikke et potpourri af diverse billeder og budskaber, som den besøgende ikke får øje på. Hvis du insisterer på at have et roterende banner, så sørg for at det ikke roterer af sig selv, men først når brugeren selv klikker på pilene frem og tilbage.
Og selvfølgelig allervigtigst. Sørg for at teste det og se hvilke problemer dine kunder oplever. Ser de overhovedet banneret?
Konklusion
Roterende bannere har været på mode længe og kan fortsat findes på rigtig mange sider. Jeg synes dog også jeg har bemærket, at flere websites er begyndt at fjerne dem. Så måske er budskabet ved at sive ind, at roterende bannere ikke skaber den konvertering som designerne har håbet på.
Test dit forsidebanner og find ud af hvordan dine besøgende oplever det.
Sidsel Birkholm (hello@sidselbirkholm.dk) har stiftet sidselbirkholm.dk, fordi hun brænder for e-handel, online marketing, brugergrænseflader og konverteringsoptimering. Hun vil fremover kunne findes her på Trendsonline en gang om måneden, hvor hun vil skrive om konverteringsoptimering, og alt hvad der rører sig inden for området