Etablér en solid, bæredygtig virksomhed i USA på bare 30 dage! Det er den udfordring, det danske startup Planday har givet sig selv – og du er inviteret til at kigge dem over skulderen under deres 30-dages togt ‘over there’.
Mange danske virksomheder prøver hvert år at slå rødder på det amerikanske marked, men kun et fåtal lykkes med denne mission. Hvad skal der til? Hvordan får man succes, og hvordan håndterer man nederlag og udfordringer?
For mange er USA nøglen til den helt store succes: 360 mio. mennesker, en eftertragtet valuta og et kæmpe marked som mange virksomheder sukker efter. Men det kræver bade passion og proces, hjælp og retning. Hos Planday kalder de det for “det ekstra UMPF”.
Kan de klare den og kan de følge i fodsporene på virksomheder som Falcon Social (også hjulpet af Lemonsqueeze), Trustpilot og Zendesk? Det vil kun tiden vise.
Har allieret sig med de professionelle
Gennem en årrække, har Planday villet prøve kræfter med det amerikanske marked, og nu er tiden inde. For at give sig selv de bedste chancer for succes, har Planday allieret sig med det New York-baserede “New Market Agency” Lemonsqueeze, der hjælper skandinaviske virksomheder med at skabe trækkraft og få fodfæste i USA. Lemonsqueeze har nemlig udviklet en succesfuld 5-trinsmodel til at etablere virksomhed i New York.
Modellen udføres i to faser. Den første fase lægger fundamentet og tager hånd om alt det praktiske gennem trinene:
- Company Assessment
- US Setup og
- Rekruttering af amerikanske medarbejdere.
Når dette essentielle fundament er lagt og de praktiske ting klappet og klaret, igangsættes de sidste to trin som er:
- Onboarding af medarbejdere og
- Management af den daglige drift.
Her handler det primært om optimering af salg og fremdrift. Alt dette håndterer Lemonsqueeze ”on location” fra deres base i New York.
I starten af juli begyndte Lemonsqueeze med forarbejdet for Planday. De lavede et US roadmap, en battleplan for US traction, oprettelse af virksomhedsformation, bank, kredit, forsikringer og alt det andet praktiske og administrative, en udvidelse på den anden side af Atlanten kræver. Herefter rekrutterede Lemonsqueeze to talenter, henholdsvis en juniorkonsulent og en sales executive med baggrund i SaaS, hospitality business og med bevist erfaring.
Følg med i eventyret!
De første tre trin i modellen er klaret, og nu er tiden endelig inde! De næste 30 dage følger vi Plandays ræs mod at blive etableret på det amerikanske marked, samt de op- og nedture man oplever i forsøget på at skalere sin virksomhed i ‘Guds eget land’.
Sent søndag aften ankom to af Plandays grundlæggere Christian Brøndum og Anders Frederiksen i New Yorks travle JFK lufthavn og mandag morgen havde de, og deres to nye amerikanske medarbejdere, første arbejdsdag på Lemonsqueeze-kontoret i Brooklyn. Sammen med teamet fra Lemonsqueeze skal de sikre, at Planday får den samme succes i USA, som de har opnået i Norden indtil videre. Målet er sat, programmet er lagt og alle er spændte på at starte missionen.
I denne uge står den på intensiv ‘onboarding’ af de to nye Planday-evangelister, og slagets gang bliver styret med fast hånd af Peter Bøgh fra Lemonsqueeze teamet. Produktet skal helt ind under huden, Plandays DNA skal inkorporeres, CRM-systemer skal være på plads, lead lister skal bygges, KPI tavler opsættes og retningen skal slås fast med syvtommersøm!