Flere elever end nogensinde før har entreprenørskabsundervisning i skolen. Det viser en helt ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab. Men den positive tendens dækker over store regionale forskelle.
For første gang har over 100.000 elever haft entreprenørskabsundervisning på ét skoleår. Det svarer til, at 14,7 pct. af alle elever i grundskolen mødte entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2014/2015.
Dette er færre end hver femte elev, men udviklingen viser stadig en positiv tendens.
”For hvert år ser vi flere og flere nye skoler, som integrerer entreprenørskab i undervisningen. I det seneste skoleår har over 100 nye skoler taget entreprenørskab til sig, og fra vores forskning ved vi, at det har en positiv effekt på eleverne. De vil blandt andet opleve stærkere tilknytning til klassekammeraterne og lærerne, engagerer sig mere i at lære og få højere ambitioner for fremtiden,” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.
Undervisningen i entreprenørskab lærer blandt andet eleverne at udvikle ideer, skabe projekter og virkeliggøre dem.
Store regionale forskelle
Men den positive tendens dækker også over store regionale forskelle, hvor Region Syddanmark og Region Hovedstaden ligger i front, mens Region Nordjylland ligger i bunden.
I Region Syddanmark og Region Hovedstaden havde henholdsvis 49 og 48 procent af skolerne entreprenørskabsundervisning sidste skoleår; dernæst kommer Region Sjælland med 42 pct., Region Midtjylland med 41 pct. og til sidst Region Nordjylland med 35 pct.
De store regionale forskelle skal ses som et udtrykt for, at der i visse kommuner har været et særligt fokus på entreprenørskab i de seneste år. Derfor er der også stor variation inden for de enkelte regioner, understreger Fonden for Entreprenørskab.
Udviklingen hjulpet på vej af skolereformen
Hovedparten af stigningen kan forklares med det nye fag Håndværk og Design, som er blevet indført med skolereformen. Her indgår entreprenørskab som en fast del af faget. Håndværk og Design bliver først obligatorisk for 4.-6. klasse fra 2016/17, men en del skoler har valgt at indføre faget allerede nu.
I forbindelse med analysen har alle skoler også haft mulighed for selv at kommentere på deres entreprenørskabsundervisning, og af de skoler, som svarede, forventer 83 pct. at udbyde faget fra skoleåret 2015-2016.
Skolerne er i gang med at opkvalificere lærerne til kunne bruge entreprenørskab i undervisningen.
”Det er utrolig vigtigt, at lærerne er klædt på til at kunne bruge entreprenørskab i undervisningen, så det er en positiv udvikling, at skolerne fokuserer på opkvalificering. I Fonden for Entreprenørskab er vi i fællesskab med samarbejdspartnere netop i gang med at udvikle en ny certificeret efteruddannelse i entreprenørskabsundervisning, som vil være klar fra 2016,” lyder det fra Christian Vintergaard.