Når man skal vækste sin opstartsvirksomhed, så handler det ikke kun om, at indhente kapital, så du kan overleve næste måned. Det handler også om at indhente kapital, så du kan udvikle dig over de næste mange år. Mode startup Son of a Tailor, der skræddersyer den højtelskede t-shirt, har fået de såkaldt kloge penge fra virksomhedsfabrikken Founders.
Risikovillig kapital er ikke kun penge, det kan også være kloge penge. og det kan betyde knald eller fald for et startup. Det er den historie, som mode-startuppet Son of a Tailor kan fortælle, efter de har fået endnu en investering fra Founders, virksomhedsfabrikken der lægger vægt på, at en investering også forpligter investoren. Founders hjælper sine virksomheder med at bygge en levedygtig virksomhed.
Læs også: Serieiværksætter Nicolaj Højer Nielsen – Sådan får du funding
Startup-fabrikken med aktive investorer
På hovedkvarteret på Østerbro har Founders skabt en platform, hvor de selv bygger virksomheder, og investerer i dem som de tror kan få succes. Og det er netop læring og proces, der er deres styrke, forklarer partner og medstifter, Simon Sylvest.
“Du kan optimere virksomheders sandsynlighed for succes ved at bruge bestemte procedurer, strukturer og modeller. Det er Founders’ fundamentale hypotese. Du bliver god til at bygge forretninger, når du har gjort det mange gange. Man begynder at se mønstrene.”
Jess Fleischer og Andreas Langhorn står bag Son of A Tailor og fik en mindre investering og begyndte at arbejde sammen med Founders i november sidste år.
“Det virker nogle gange som om, finansieringen i sig selv er målet, men det er jo lidt omvendt af, at man skal se sit produkt og sin virksomhed have en værdi for dem, som man skal levere til – nemlig sine kunder,” forklarer Andreas Langhorn, der over sommeren deltog i debatten om, hvordan startupmiljøet fejrer funding som en succes i sig selv, i stedet for hvorvidt dit produkt skaber værdi for dine kunder.
Son of A Tailor fokuserer i høj grad på at lave verdens bedste t-shirts – og hermed mener de både, at kvaliteten af metervaren skal være i top, og at t-shirten skal passe perfekt til den enkelte kunde. Det var netop Founders, der i efteråret 2014 valgte at gå ind i Son of a Tailor, og invitere dem inden for i deres lokaler i København sammen med platformen for delebiler, Minbildinbil, opbevaringsservice startup GoBox og flere af deres andre virksomheder og opstartsprojekter.
“Son of a Tailor er interessant for os, fordi de nytænker modeindustrien. Lige nu oplever vi en åbning i
forhold til at skabe nye virksomheder, der udspringer af de muligheder, internettet giver. Son of a Tailor er
på én gang en teknologi- og en modevirksomhed, der vil forbedre den måde, T-shirts bliver produceret på –
og måden, man kommunikerer med kunderne på,” forklarer Simon Sylvest.
Læs også: MinbilDinbil opkøbt af hollandsk delebils-pioneer
Godt samarbejde gav geninvestering
Founders og Son of a Tailor viste sig at være så godt et match, at Founders netop har valgt at geninvestere hele 4 millioner kroner i mode-startuppet. En investering der nærmer sig grænsen for en “småinvestering”. Jess Fleischer, som er stifter af Son of a Tailor, forklarer, hvad adgangen til Founders ressourcer har betydet for dem:
“Der er et netværk af eksperter, som altid er klar til at hjælpe, design, webudvikling, forretningsudvikling, marketing, økonomi, jura osv., så hjælpen og netværket er altid tæt på, hvilket er enormt vigtigt for fremdrift. Min erfaring fra tidligere var, at vi brugte rigtig meget tid på at finde de rigtige eksperter at tale med.”
Han tilføjer at startuppet derudover sidder rent fysisk sammen med 3-5 andre virksomheder med samme investor, hvor alle medarbejdere er interesserede i at hjælpe hinanden.
“Det betyder at problemer meget hurtigt kan blive løst, og nye ideer kan blive valideret af folk, som har prøvet det før.”
Jess Fleischer forklarer at setuppet som en af Founders’ virksomheder giver et konsekvent fokus på resultater og milestones, som sikrer en konstant udvikling af virksomheden.
“Formelt sker det med ugentlige opfølgningsmøder og uformelt sker det ved konstant at de ofte kommer og høre hvordan det går,” uddyber han.
“Endelig så er de gode til at spotte de bløde punkter, vi har og hjælpe os med at tilfører ressourcer til disse.”
Udover investeringerne fra Founders står Son of a Tailor også bag en succesfuld Kickstarterkampagne, der gav startuppet omkring 150.000 kroner.
1 kommentar