Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med DANA – A-kasse for selvstændige. Udover kurser og workshops rettet mod selvstændige tilbyder DANA også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod selvstændige
Alle iværksættere er i sagens natur modige. Det kræver stort mod at turde sige til sig selv og sin omverden, at man tror på, at ens iværksætterprojekt kan blive en succes. Uanset alder skal der træffes afgørende valg og fravalg – og det kræver en stor portion mod. To unge iværksættere har nu givet sig i kast med C Inside.
I 2013 stiftede Johannes Zwicky (23) og Nicolaj Munch (24) sammen virksomheden C Inside, som er et digitalt marketingbureau for hotelbranchen. De havde begge erfaring fra branchen, og troede på, at de kunne skabe et produkt, der kunne gøre en forskel. Johannes og Nicolaj gik ind i projektet på forskellige måder, og har måtte træffe hver deres vigtige beslutninger undervejs. Her fortæller de om deres overvejelser, og om deres op og nedture.
Et brud med sociale normer
Kort efter at Johannes og Nicolaj havde beslutte sig for at kaste sig ud i iværksætteriet fik Johannes plads på sit drømmestudie. Han takkede ja, og selv om han er overbevist om, at det er det rigtige valg for ham at jonglere iværksætteri og studie, er han klar over, at det medfører nogle fravalg.
“Mange af mine medstuderende får fede jobs i danske og internationale virksomheder, hvor de omgås

dygtige, erfarne forretningsfolk, som de lærer en masse af. De får opbygget værdifuld erfaring, som kan være med til at positionere dem på arbejdsmarkedet efterfølgende. Det er erfaring, som jeg på sin vis er ked af at gå glip af. På den anden side er jeg ikke i tvivl om, at den erfaring jeg opbygger gennem mine virksomheder også er ekstrem værdifuld. Så det er klart en afvejning,” forklarer Johannes Zwicky, medstifter af C Inside og stifter og direktør i Nembooking.com.
Når man vælger iværksættervejen, skal der mod til for at turde bryde med de sociale normer. Og man skal turde stå ved, at man tror på sig selv og sit projekt.
“Risikoen ved at sige ‘fandme nej, nu gør jeg det!’ og acceptere, at det må gå lidt ud over studiet er vildt angstprovokerende. Man bryder jo med nogle normer om at vælge den sikre vej. Men jeg tror selvfølgelig på mine projekter, ellers ville jeg ikke gøre det,” fortæller han.
Fokus og prioritering af tid
Udover at slække på studiet har den 23-årige Johannes Zwicky også måtte opgive håbet om en karriere som professionel fodboldspiller, som han ellers var godt på vej mod.
“Jeg jonglerede mellem helt vildt mange ting, og følte ikke rigtigt jeg kunne gå 100 procent ind i noget af det. Jeg fandt ret hurtigt ud af, at det ikke fungerede, og jeg valgte derfor at skære fodbolden fra, for at fokusere mere på studiet og C Inside. Det viste sig hurtigt, at være den rigtige beslutning,” siger Johannes Zwicky om det, der var et svært valg, da han stod midt i det.
Netop prioritering af tid har været en stor udfordring for Nicolaj, som i opstartsfasen havde svært ved at skelne mellem arbejde og fritid. Nicolaj sagde sit faste, velbetalte job op og satte alt ind på virksomhedsprojektet C Inside. For ham var især opstarten en stressende tid.
“Jeg kunne ikke rigtigt adskille arbejde og privatliv i starten. Hele mit liv var, og er, C Inside, og da jeg arbejdede fra min lejlighed var det ekstremt svært at adskille de to ting,” forklarer Nicolaj Munch, der er både medstifter og direktør i C inside. Nicolaj ville dog på ingen måde have været foruden den periode, som han fortæller, at han lærte rigtig meget af – om især prioritering af tid og økonomi.
“Jeg sagde farvel til et godt og velbetalt job og arbejdede fuld tid på virksomheden. Jeg lagde hele min opsparing, og i en periode på 8-10 måneder havde jeg et månedligt rådighedsbeløb på kun 800 kr. Det var udfordrende og hårdt, men samtidig ekstremt lærerigt,” fortæller han.
Stol på at det er det rigtige valg
Når man lægger al sin energi, det meste af sin tid og sit professionelle omdømme i et projekt, er det altafgørende, at man bliver ved med at tro på sig selv. Men spørgsmålet er, hvor lang tid man bør give projektet, inden det måske viser sig succesfuldt.
“Jeg overvejede meget, hvor lang tid jeg skulle give det. Jeg fik løbende flere gode jobtilbud, og det gjorde

selvfølgelig, at jeg flere gange genovervejede situationen. Jeg kunne have valgt at finde et deltidsjob, men jeg er overbevist om, at man hellere skal give den fuldt ud, og så ikke lykkes, end senere at fortryde, at man ikke havde givet projektet det, det fortjente,” siger Nicolaj.
Siden opstarten i 2013 er C Inside vokset og er stadig i fuld vækst. Nicolaj driver virksomheden og med sig har han et fantastisk team på 3 fuldtidsansatte.
‘’Vi har fået et godt navn i Skandinavien og er nu på vej ud i resten af Europa’’ siger Nicolaj, da jeg fanger ham i telefonen, da han er på vej hjem fra forretningstur i Berlin. ‘’Jeg har lige været i Berlin og underskrevet de første kontrakter med tyske partnere.”
Alene i år har virksomheden et mål om en bruttoomsætning på 20 millioner kroner. Johannes er foruden medejer i C inside, også stifter af virksomheden Nembooking.com, som allerede har planer om at ekspandere til Norge og Sverige i løbet af det næste halve år.
“Enhver virksomhedsopstart er hård, og det kræver, at man har modet til at gå mod strømmen og tro på sig selv og sit projekt. Det er klart, at der er fordele og ulemper ved ethvert valg, men vi ville ikke have været foruden den uvurderlige læringsproces, vi har været igennem,” afslutter Nicolaj.