Arkiver

EventsNyhederSustainable Tech

Iværksætternes bud på løsninger af de københavnske klimaudfordringer

Mennesker fra hele Europa var samlet til sidste uges Open Challenge Innovation Call på Københavns Rådhus. Her gav virksomheder og startups deres bud på at løse de klimaudfordringer, som København står overfor.

Sammen med Climate-KIC (Climate Knowledge & Innovation Community) har Københavns kommune indkaldt til Open Challenge Innovation Call, der fandt sted fredag i sidste uge, den 2. oktober.

DTU Lyngby Campus er hovedsæde for klimainnovationscenteret for norden, der blev indviet d. 7. februar 2014. Climate-KIC Nordic er en skandinavisk platform for innovation, som adresserer klimaforandringer og de udfordringer, det medfører. Climate-KIC er et europæisk initiativ og er startet af European Institute of Innovation and Technology (EIT) i 2009.

Løsninger skal reducere danske drivhusgasser med 40 pct.

Sidste uges arrangement var netop på foranledning af Climate-KIC, der er acceleratoren for cleantech iværksættere, der har et særligt fokus på at støtte initiativer i kampen mod klimaforandringer og løse de udfordringer, det medfører.

Løsningsforslagene fra deltagerne skal hjælpe Danmark med at reducere drivhusgasserne med 40 pct. i 2025 i forhold til niveauet i 1990.

De 5 definerede fokusområder for klimaudfordringer i København:

  1. Oversvømmelse af byen
  2. Oversvømmelse af private boliger
  3. Bygninger
  4. Smart city
  5. Urban hedebølge

Du kan finde en nærmere beskrivelse af udfordringerne her.

På initiativ fra Kommunen og Climate-KIC gik 15 virksomheder og startups skiftevis på scenen for at præsentere deres bud på at løse Københavns største klimaudfordringer.

Carsten Riis, Direktør i Teknik-og Miljøforvaltningen, København, indledte eftermiddagens præsentationer. Ifølge ham er det vigtigt, at partnerskaber med København tjener to formål på samme tid. For det første skal partnerskaberne stimulere vækst, arbejdspladser og nye løsninger. For det andet skal løsningsforslaget understøtte innovation.

Meshcraft ønsker at forbedre infrastruktur for opladning til el-biler

Blandt præsentationerne var Åsmund Møll Frengstad fra Norge. Han er stifteren bag virksomheden Meshcrafts, der blev grundlagt i sommeren 2014. Han blev uddannet som maskiningeniør i foråret 2014. Forinden stiftelsen af Meshcrafts har Åsmund også stiftet virksomheden Smart Charge AS og har udviklet smart charge produkter og målrettet opladning af el-biler samt andre biler.

Det norske startup Meshcraft ser en udfordring i, at der i dag findes mange benzinstationer, men kun få ladningsstationer til el-biler. Åsmund Frengstad forklarer, at mange vælger el-bilen fra, da der er langt mellem opladningsstationerne, hvilket gør det besværligt som el-bil ejer.

Derfor så Meshcrafts behovet for at forbedre infrastrukturen for ladningsstationer, der skal tjene til at simplificere ladnings-og betalingsprocessen af EV-ejere (el-bil). I dag har Meshcrafts udviklet en peer-to-peer app, der indsamler forskellige typer af data.

Om Meshcrafts forklarer Åsmund Frengstad, at de kombinerer en række data, der baserer sig på EV-brugerens præferencer.

”Vi har forskellige databaser for opladere, biler og brugere. De har også ”real-time data” såsom vejret og trafikken. Disse data kombineres og puttes i en algoritme, der baserer sig på EV-brugerens præferencer. Med denne data kan vi guide brugeren i, hvor det er bedst at lade el-bilen op for at komme frem til sin destination så hurtigt som muligt,” siger Åsmund Frengstad og påpeger, at Meshcraft ønsker at hjælpe ejerne af ladningsstationerne til at opbygge en infrastruktur, der gør det nemmere for EV-ejere at oplade og betale.

”Det er alle dem, der ejer en ladningsstation, vi gerne vil hjælpe til at opbygge en infrastruktur, der gør det muligt for el-bil ejere at transportere sig selv på en grønnere måde. Det skal gerne være med til at sænke CO2 udledningen”.

Mobildata skal gøre det mere attraktivt at igangsætte projekter i transportsektoren

Også South Pole Group kom med sit bud på at løse Københavns klimaudfordringer. Virksomheden blev stiftet i 2006 af fem stiftere. De fem stiftere havde hver især deres syn på at løse klimaforandringer, og de besluttede sig for at gå sammen og danne South Pole Carbon. I 2015 bliver South Pole Carbon til South Pole Group. Virksomheden har i dag 130 medarbejdere med 60 kontorer i verden og har løst klimaudfordringer rundt om i verden gennem projekter.

Denis Jorisch startede i South Pole Group i januar og er konsulent. Han fortæller, at South Pole ønsker at bruge mobildata til at monitorere trafik i byer mere nøjagtigt, end man gør i dag.

”I dag bliver trafik målt med meget basale målinger for eksempel passager undersøgelser. Undersøgelserne koster mange penge og er ikke særligt præcise. Det vi forsøger at gøre, er, at skabe en ny målemetode, der ikke er så dyr og en metode, der angiver data mere nøjagtigt. ”

For at få adgang til den ønskede data er South Pole i samarbejde med telekommunikationsfirmaer, og Denis Jorisch uddyber, at samme type af data også findes i andre brancher.

”Man bruger allerede samme form for data til mange forskellige ting. Hvis man fx vil åbne en ny butik eksempelvis Zara, skal de bl.a. finde ud af, hvor det er bedst at åbne en ny butik. De vil bruge data til at finde ud af, hvilke mennesker der går forbi, hvilke typer det er fx gamle/unge og kvinder/mænd. Så typen af data er ikke ny i sig selv. Det nye er at beregne CO2-udslippet i byerne gennem mobildata. Det er den nye tilgang. ”

Formålet med datametoden er ikke reducerer CO2-udledeningen eller sparer energi. Det er formålet at spare folk penge, forklarer Denis. Pengebesparelsen skal forhåbentlig gøre det mere nærtliggende for virksomheder at starte projekter inden for transportsektoren.

”I dag er det meget dyrt at lave projekter, der omhandler udslip af karbon i transportsektoren, fordi monitoreringen er dyr. Så der er en meget lang ROI (red. Return on Investment), der måske tager 10-20 år, og ikke er i virksomheders interesse. Derfor vil vi, med vores datasystem, gerne hjælpe til, at flere projekter i transportsektoren igangsættes,” forklarer Denis Jorisch og forklarer videre:

“Så vores ide er ikke at reducere CO2 med vores målesystem, men at muliggøre for andre mennesker at lave projekter, der skal reducere CO2 udslippet.”

Nordisk innovationscenter på DTU er en del af Climate-KIC

Climate-KIC tilbyder forskellige programmer, der skal hjælpe startups med at vækste og komme bredt ud. Som startup kan man blandt andet tilmelde sig Climate-KIC accelerator programmet, som er det eneste program, der har fokus på cleantech kommercialisering. Her kan iværksættere få værktøjer, teknikker og intensiv rådgivning til at booste sin virksomhed.

Climate-KIC afholder også venture konkurrencer, hvor de mest lovende startups rundt om i verden pitcher deres forretningsideer til en jury af erfarne iværksættere, investorer og erhvervsfolk. Man kan som iværksætter gennem Climate-KIC også få hjælp til at starte sin virksomhed op gennem Climate-KIC’s inkubatorpartnere og herigennem få arbejdsplads, coaching og netværk.

Centeret skal arbejde med innovation, uddannelse og entreprenørskab, og er det første KIC center i Danmark. Det nordiske center har til formål at bidrage til at styrke den danske og nordiske udvikling inden for klimainnovation. Det er et samarbejde mellem blandt andre Københavns Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Grundfos og VELUX gruppen.

Gennem Climate-KIC accelerator programmet får 150 startups i Europa støtte på nuværende tidspunkt.

Læs også: Europæiske startups skal opfylde Københavns CO2 mål

Skriv et svar