Arkiver

E-handelGuideNyheder

Gæsteindlæg: Sådan forbedrer du dit søgeresultat

Dette gæsteindlæg handler om den oplevelse brugerne får, når de søger på en webshop, og søgeresultatet ikke gav dem, hvad de ledte efter. Her er nogle eksempler på, hvad du i stedet skal gøre for at ændre brugernes oplevelse til det bedre.

Af Sidsel Birkholm.

Når du søger i dag på en stor søgemaskine som Google, er det yderst sjældent, at du oplever at få et søgeresultat på 0. Der er som regel altid skrevet et eller andet, der i det mindste relaterer sig til det emne, du søger på.

Til gengæld er det ofte en anden historie, når du prøver at søge inde på en webshop. Der ender du ofte i den situation, at du får et søgeresultat, der består af en helt blank side med søgeresultatet 0 og en anmodning, om at du skal øve dig i at stave bedre(!).

Det har som regel den effekt, at dine besøgende i din webshop oplever at løbe panden mod en mur. De føler sig enten irriterede eller forvirrede. De ved, at webshoppen burde have det produkt, de leder efter, men de kan ikke finde det.

#1_Bilka

Du skal hjælpe dine besøgende videre mod deres mål
Dit mantra skal altid være at hjælpe dine besøgende videre så godt du kan.

Dine besøgende må endelig ikke føle, at de har løbet panden mod muren. For så er det, at de opgiver og prøver et andet site i stedet for at få et bedre søgeresultat. Og du har mistet din omsætning. Selvfølgelig er det nogle gange sådan, at webshoppen slet ikke fører det produkt, som den besøgende leder efter. Men måske har de noget, der minder om, som den i stedet kunne vise i søgeresultatet?

Læs også: 7 tips til at optimere dit søgefelt

Det er derfor vigtigt, at du som webshop-ejer tænker i den modsatte bane. Hvordan hjælper du dine besøgende så meget, at de bliver på dit website og i sidste ende finder det produkt, de gerne vil købe. Går du ind i en fysisk forretning, vil en ekspedient jo spørge uddybende ind for at finde ud af dine behov og måske finde noget bedre eller et tilsvarende produkt, der kan løse kundens problem eller på anden måde dække kundens behov. Og ikke bare kaste dig tilbage til indgangsdøren med et: ”Dur ikke – prøv igen”.

Vi er typisk ikke særlig gode til at søge
Vi har vænnet os til Google, som har specialiseret sig så meget i søgning, at de ud fra de ord, der bliver søgt på kan gætte sig til, hvad den søgende egentlig mente. Så vi er ofte ikke så præcise i vores søgninger.

Her er et eksempel, hvor jeg har søgt på ”gul iphone cover hård” hos henholdsvis Google og Elgiganten. Google er så skarpe til at fortolke meningen fra søgningen, at de ofte kan komme op med et relevant svar.

#2_Google

Det er til gengæld ikke altid tilfældet for et klassisk e-business site. Samme søgning hos Elgiganten gav et tomt søgeresultat på trods af at de har over 100 covers der passer til iPhones.

#3_Elgiganten

5 tips til at forbedre dit søgeresultat, så du hjælper dine besøgende videre

#1 – Indsætte en søgeboks med den oprindelige forespørgsel
Indsæt en søgeboks med den oprindelige query, så det er nemt for din besøgende at ændre i sin søgning uden at skulle taste det hele forfra igen.

#2 – Rådgivning til at skrive en god søgetekst
Give din besøgende et par tips til hvordan han kan ændre sin søgning, så den bliver mere præcis. Det kan være at han skal prøve med andre ord eller færre ord.

#3 – Alternative stavemåder
Og ja, du kan spørge om han nu har sikret sig at han har stavet rigtigt. Men endnu bedre selv komme op med en række links til relaterede idéer som forslag til hvad det var han måske ledte efter.

#4 – Inspirér – vis nogle relaterede produktkategorier
Udnyt den tomme plads og vis nogle relaterede produktkategorier, som han kan vælge at klikke på direkte.

#5 – Lad den besøgende selv filtrere søgeresultatet til noget mere overskueligt
Har du en webshop med mange produkter er det en rigtig stor hjælp for den besøgende hvis han selv kan filtrere videre i sit søgeresultat for at finde den ønskede vare.

Har den besøgende søgt på ordet ”skjorte” er det fedt, at han direkte fra søgeresultatet kan forfine sin søgning ud fra filtre. Det kan for eksempel være, at han ønsker at gå videre med herreskjorter, de dyreste først. Det gør Magasin rigtig fint.

#4_Magasin

Konklusion
Nøglen er at prøve at så tæt ind på dine kunders købsintentioner som muligt i dine søgeresultater for ikke at skræmme dem væk. Hvad der virker bedst på dine kunder må du ud og spørge dem om. Prøv at brugerteste din søgefunktionalitet og bliv klogere på, hvad dine kunder rent faktisk siger.

Og generelt husk, at udnytte den tomme plads, så brugeren ikke blot oplever en tom side, når han har klikket på søge-knappen.

Sidsel Birkholm har stiftet sidselbirkholm.dk, fordi hun brænder for e-handel, online marketing, brugergrænseflader og konverteringsoptimering. Hun vil fremover kunne findes her på Trendsonline en gang om måneden, hvor hun vil skrive om konverteringsoptimering, og alt hvad der rører sig inden for området

Skriv et svar