E-handel via smartphones og tablets vil stige eksplosivt frem til 2018, mens salget i fysiske butikker og via traditionel e-handel vil vokse væsentligt mindre. Det viser nye tal fra analyseinstituttet Euromonitor. Samtidig har søgegiganten Google netop offentliggjort, at de fremover vil straffe e-butikker uden mobiloptimering.
E-butikkerne bliver fremover sat i skammekrogen af Google, hvis deres websider ikke er optimerede til smartphones og tablets. Kort fortalt betyder Googles nye søge-algoritme, at ikke-mobilvenlige websider vil dale på listen over søgeresultater, og det kan have alvorlige konsekvenser for indtjeningen.
Det uddyber e-handelsekspert og direktør i e-handelsbureauet Vertica, Jeppe Hansen, der har arbejdet med online forretningsudvikling siden internettets start:
“Hvis din løsning ikke er optimeret til det mobile format, svarer det groft sagt til, at du flytter hovedindgangen til din butik væk fra strøget. Google vil give brugerne en optimal søgeoplevelse, og nytteværdien af Google falder, hvis søgeresultaterne ikke er tilpasset brugeren – f.eks. hvis du som mobil bruger sendes videre til webshops, der ikke er optimeret til mobilen. Hvis din webshop ikke er optimeret til smartphones og tablets, kan du risikere at forsvinde fra første side med søgeresultater – og det er noget, der kan mærkes.”
Mobil-shopping vokser eksplosivt
Samtidig viser nye tal fra det globale analyseinstitut Euromonitor, at salget hos de fysiske butikker i Danmark fra 2014-2018 forventes at stige med beskedne 1,6 %, mens den mobile e-handel spås at vokse med hele 27,7 %.
Det sker, ifølge Euromonitor, som et resultat af, at grænserne nedbrydes mellem de fysiske butikker og nethandelen. Det beskrives ofte med udtrykket “omni-channel”, dvs. at alle kundens touchpoints med virksomheden fysisk og digitalt opleves sammenhængende og sætter kunden i centrum. Smartphones og tablets spiller en nøglerolle i denne sammenhæng og udvikling.
“I 2017 når vi det punkt, hvor antallet af mobilabonnementer vil overstige det samlede antal internetbrugere verden over. Det er muligt, fordi mange brugere har flere SIM-kort til forskellige enheder, og det understreger, hvordan de mobile enheder udgør en stadig vigtigere forbindelse mellem forhandlere og forbrugere. Det bliver altså lettere og lettere at komme på nettet, uanset hvor du er, hvad du foretager dig, og hvad du har med dig. Med andre ord kan du være online hele tiden – også mens du er på indkøb,” siger Pavel Marceux, der er analytiker og teknologiekspert hos Euromonitor.
Fem gode råd til e-handelen
Startskuddet har lydt, men løbet er dog ikke kørt for danske butikker uden mobil tilstedeværelse. Jeppe Hansen har fem gode råd, som også kan hjælpe dem med at skabe en mere sammenhængende købsoplevelse for kunderne:
1. Fokuser på sammenhængende oplevelser på tværs af enheder og tjenester:
E-butikker og fysiske butikker har i dag mulighed for at indsamle data om deres kunder et utal af steder. Morgendagens vindere bliver dem, der formår at sammenkøre data og tilbyde en ensartet og relevant oplevelse til kunderne uanset enhed eller touchpoint med virksomheden, og uanset om det drejer sig om den fysiske butik eller en webshop.
2. Tænk mobilen ind i en større sammenhæng:
Det er muligvis kun 2-3 % af alle mobile besøg, der afsluttes med et salg, men det tal fortæller ikke den fulde historie. Husk på, at din mobile side fungerer som et butiksvindue, uanset hvor brugeren er. Sørger du for, at det er let at kigge i det vindue, er chancen for at skabe et salg også større – uanset hvordan det i sidste ende gennemføres. Vi orienterer os i dag online, før vi køber. En adfærd som kun vil forstærkes over tid. Her spiller mobilen en afgørende rolle i påvirkningen af købsbeslutningen.
3. Fjern grænserne mellem e-handel og fysisk butik:
Kunderne ønsker en enkel og helstøbt oplevelse. Hvis butikken ikke har varen i kundens foretrukne farve, skal sælgeren kunne tage sin tablet frem og f.eks. henvise til en webshop, hvor købet kan gennemføres med levering til dagen efter. Ellers er der en stor risiko for, at kunden forlader butikken og køber varen et andet sted.
4. Overvej hvilke konkrete funktioner, der kan understøtte samspillet mellem den fysiske butik og e-handelen.
Det kunne f.eks. være “click-and-collect”, mulighed for at returnere varer købt online i den fysiske butik, digital adgang til det fulde sortiment i de fysiske butikker, lagertal i den enkelte butik vises online, bestil bestemt størrelse online til afprøvning i fysisk butik m.m.
5. Få topledelsen med på vognen:
Et øget fokus på mobil e-handel – som led i etableringen af en omni-channel-strategi – kræver tilslutning højt oppe i hierarkiet, hvis omstillingen skal lykkes. Det er langtfra nogen problemfri rejse, og virksomheden skal have viljen til at gå hele vejen for at give kunderne den ekstra service.