Er man sportsudøver på højt plan, fitnessudøver eller blot nysgerrig, kan platformen AthGene guide dig til den optimale træning, kost og søvn baseret på dine gener.
Ideen til AthGene opstår, da Yusufa Sey på 28 år, CEO og medstifter af AthGene, er til netværksarrangementet Mindfire i december. Her er en af talerne på scenen Nadir Shah Kahn, der i dag er CSO og medstifter af AthGene, og er genetiker.
Nadir fortæller om den genetiske industri, og hvordan priserne på gen-sekventering daler eksponentielt. Prisfaldet skyldes, at teknikken i at sekventere al DNA på et menneskers kromosomer har udviklet sig markant, der betyder, at et menneskes 3 mia. nukleotider i dag sekventeres på få uger i modsætning til i starten, hvor det tog 10 år.
Yusufa finder præsentationen interessant og spørger efterfølgende Nadir, hvorfor han ikke har startet en virksomhed inden for den genetiske industri, og de to falder i snak. Samtalen leder frem til nogle centrale spørgsmål:
”Hvad er den lavest hængende frugt inden for genetik? Hvilken demografisk gruppe kunne vi tilføre værdi? Og vi besluttede, at det var atleter, sportsentusiaster og mennesker der ønskede at vide mere om deres gener. Så det var sådan produktet startede,” forklarer Yusufa Sey.
AthGene bliver lanceret i maj 2015, og det nye startup består i dag 4 medstiftere; Yusufa Sey, CEO, Nadir Shah Kahn, CSO, Theis H.T. Jakobsen, CPO med baggrund som biokemiker, Sebastian Alexander Thomsen, CTO og webprogrammør. Foruden de fire medstiftere er der ansat to deltidsmedarbejdere og fuldtids-og deltidspraktikanter.
Hvordan fungerer AthGene?
Kroppen består af omkring 28.000 gener. Ud af de 28.000 gener har holdet bag AthGene udvalgt de 15 gener, der har den højeste gennemtrængningsgrad i forhold til sport og ernæring. Disse gener har AthGene inddelt i syv kategorier, hvoraf fire er fitnesskategorier, og tre er ernæringskategorier.
Baseret på de syv kategorier kan AthGene fortælle brugeren om eksempelvis deres muskelrestitutionstid, deres følsomhed over for indtag af fedt, og hvor stor risiko der er for sportsskader.
Med tre simple trin får man som bruger tilsendt oplysninger om ens genetiske sammensætning og får på baggrund af det, viden om den motion, kost og søvn, der eksempelvis er bedst i forbindelse med vægttab.
Processen deles ind i tre enkle trin for brugeren:
Trin 1: Log ind og indtast dine kontaktoplysninger. Efter betaling sender AthGene dig et prøvesæt.
Trin 2: Tag mundvatpinden ud af posen og drik et glas vand. Brug mundvatpinden og skrab på indersiden af kinden i ca. 20 sekunder. Fjern spidsen af vatpinden og put den i det tilsendte beholderrør. Tilfør herefter kapslen med det orange indhold for at bevare DNA’et. Put indholdet i kuverten og send prøven til AthGene.
Trin 3: Efter modtagelsen af din DNA-test vil AthGene indsende den til et laboratorium med erfarne forskere, i samarbejde med Nadir, inddeler de DNA-testen i forskellige kategorier. Du vil herefter modtage resultaterne ca. fire uger efter indsendelsen af testen.
AthGene skal give brugeren mere end blot almen viden
AthGene har på nuværende tidspunkt brugere i Danmark, Holland, Thailand og Færøerne. Men det er primært Danmark, AthGene forkuserer på, da danskere er meget sportsaktive. Ca. 2 millioner danskere er ifølge Yusufa Sey medlem af en sportsklub og/eller fitnesscenter.
Yusufa fortæller, at ideen med AthGene ikke blot er at give brugeren almen viden, som at man bør løbe 12 km om dagen. AthGenes mål er at fortælle brugeren, hvad der sker biologisk, når man indtager forskellige typer af kost, udøver forskellige typer af sportsøvelser osv.
“Så ideen er ikke at give brugerne mere almen viden, såsom at det er sundt at spise grøntsager. I stedet vil vi fortælle dem, hvad der lige præcis er godt for den enkelte bruger. Hvad der præcis sker biologisk, når brugeren spiser en type af mad, udøver specifikke sportsøvelser, og hvordan man kan forbedre ens sportsrutine og ernæring,” uddyber Yusufa Sey.
Athgenes udfordringer
Yusufa Sey lægger ikke skjul på, at der er dukket udfordringer op i forbindelse med starten af AthGene, og at der stadig er udfordringer i vente. Den største udfordring er ifølge Yusufa, at de ikke har nogen at sammenligne sig med, og at de derfor laver mange fejl.
”Hvad vil kunden i virkeligheden have? Der er ikke noget ”Blue Print,” forklarer Yusufa.
Desuden er det gået stærkt siden starten af AthGene:
”Vi startede i januar og rykkede hurtigt, og vi lancerede i maj, og 8-9 måneder senere har vi 15 ansatte og betalende kunder.”
Selvom det ser lovende ud for AthGene, er den helt store udfordring, ifølge Yusufa, hvad man skal gøre, når man ikke ved, hvad man skal gøre. AthGene bliver ved med at prøve sig frem, og de har et Advisory Board, der kan rådgive dem og det videre forløb. Advisory Boardet består af Morten Lund, bestyrelsesformand og investor i blandt andet Skype, Laila Pawlak, stifter af DARE2Mansion, Anders Hvid, ambassadør for ”singularitet og mangfoldighed” i Danmark, og Kaspar Ganer, startup mentor.
Yusufa Seys baggrund og motivation for iværksætteri
Yusufa Sey har læst forretningsledelse i London, hvor han blev færdig I 2010. Herefter flytter han tilbage til sin hjemby i Gambia, Vestafrika. Her starter han to virksomheder. I starten går det godt med virksomhederne, men på et tidspunkt går det mindre godt i Gambia, og Yusufa beslutter sammen med sin danske kone at flytte til Danmark i marts 2013.
I Danmark har Yusufa svært ved at finde ud af, hvad han vil. Han starter først en konsulent virksomhed og arbejder primært med sin svigerfar. Men Yusufa føler sig ikke tilfreds. Han starter senere i software virksomheden Clerk, og imens han arbejder her, får han selvtilliden tilbage. Senere møder han Nadir, og sammen starter de AthGene.
“AthGene har givet mig et nyt liv. Jeg er meget glad, selvom det er hårdt. AthGene har ført mig tilbage til, hvor jeg skal være. Jeg føler, at jeg bidrager til holdet, til investorer og forhåbentlig til kunder. “
Yusufa startede sin første virksomhed som 23 årig og har prøvet forskellige ting. Han har altid betragtet sig selv som en forretningsmand. Ifølge ham selv er han ikke en, der stræber efter at bygge det bedste i verden.
“Jeg er ikke Steve Jobs, som vil bygge noget, og gøre det til det bedste I verden. Jeg tænker mere på, hvor jeg kan skabe værdi og indtjene en eller anden form for penge. Jeg er en opportunist, hvilket er grunden til, jeg har sådan en alsidig baggrund. Jeg har ejet taxier, råvarer, købt og solgt aktier og har nu med gener at gøre, alt samme inden for fem år.”
AthGene ønsker at være Henry Ford inden for genetik
I dag sælger AthGene et testsæt for ca. 1.500 DKK, og de har solgt lidt under 200 testsæt. Op til nu har fokus ifølge Yusufa Sey ikke været på at tjene penge men på at identificere, hvilken værdi vi skaber for folk, og hvordan vi kan gøre produktet bedre. AthGene har endnu ikke åbnet op for at skalere produktet, men de rykker tættere på dag for dag og håber på at kunne skalere produktet i starten af 2016.
For at kunne skalere produktet, forklarer Yusufa, at AthGene har brug for at rejse 3 millioner DKK.
“Vi prøver på nuværende tidspunkt at rejse 3 millioner DKK, så forhåbentlig kan vi lukke en aftale snart. Vi taler med et par få investorer, og vi har brug for pengene til at skalere vores produkt.”
Yusufa fortæller videre, at AthGene på længere sigt ønsker at gøre oplysninger om gener tilgængelige for alle.
“På længere sigt skal prisen på et testsæt dale. Så vi har et møde med vores laboratorium, hvor vi skal finde frem til, hvor billigt man kan gøre det. Vi ønsker at ”demokratisere” adgangen til gener. Vi ønsker at være Henry Ford inden for genetic. Vi ønsker ikke som sådan at tjene penge på selve gentestsættet, men snarere at få mange til at tage en fitness gentest hos AthGene, så vi kan tilføre dem vedvarende råd baseret på medlemsskab.”
Hidtil har AthGene primært baseret sig på bootstraping og få investorer, hvor blandt andre Jørgen Balle Olesen, CEO i SAXO bank har investeret et mindre beløb.
1 kommentar