Arkiver

HardwareIværksætterlivNyhederSustainable Tech

UV-armbåndet Raymio skal forebygge hudkræft

Unge KUA studerende står bag solbeskyttelsesarmbåndet Raymio, der skal give data til blandt andre Kræftens Bekæmpelse og i sidste ende bidrage til at forebygge hudkræft og andre hudsygdomme.

Christian Gabriel og hans tre studiekammerater Kristian Thøgersen (27 år), Thomas Lauridsen (23 år) og Kristian Lundager (24 år) ser en udfordring i, at der ikke er ligeså meget fokus på, at få folk til at begrænse, hvor meget ultraviolet stråling, de udsættes for. De har derfor udviklet Raymio, et intelligent armbånd med UV- og retningssensorer, som kan rådgive om sund adfærd i solen efter den enkeltes hudtype, opholdstid i solen og aktuel vejrudsigt.

Ideen til Raymio opstår
Deres virksomhed startede som et designorienteret studieprojekt, hvor de arbejdede med bærbar teknologi. De valgte at arbejde med adfærdsændring på sundhedsområdet og fandt frem til, at hudkræft er et stigende folkesundhedsproblem.

De fire tager herefter kontakt til Kræftens Bekæmpelse, som fortæller dem, at det største problem for deres forebyggelsesindsats på nuværende tidspunkt er, at få folk til at forstå vigtigheden af at gå ind i skyggen for at undgå senere hudsygdomme, leverpletter og så videre.

Christian og hans tre studiekammerater sætter sig for at udvikle en bærbar teknologi, der kan påvirke folks adfærd i solen og allierer sig med erfarne forretningspartnere. Det bliver til solbeskyttelsesarmbåndet Raymio, der kan registrere data om brugerens UV-eksponering og dermed fortælle, hvornår man bør trække ind i skyggen og samtidig bidrage til forskning.

Raymio skal gøre en forskel for privatpersoner, virksomheder og samfundet
Christian Gabriel fortæller, at kræft er den største epidemi i verden, og at Raymio kan hjælpe privatpersoner med at forstå konsekvenserne ved at holde sig for lang tid i de farlige UV-stråler.

”Du kan begrænse dit indtag af tobak, du kan begrænse dit indtag af alkohol, du kan begrænse dit indtag af sol. Men i forhold til det fokus, der er på de to første, så er det fuldstændig sindsygt, at vi ikke er begyndt at fortælle privatpersoner, hvordan de kan begrænse den tredje for ikke at få kræft, nemlig sol. Det er blevet en joke at blive solskoldet eller forbrændt fremfor noget seriøst. Det, vi mere specifikt kan gøre for folk, er at skære ud i pap, hvor meget sol du må få, hvornår, hvordan, og hvilken beskyttelse du skal have og skabe de tilhørende sociale rammer,” uddyber Christian Gabriel.

Ifølge Christian kan brugerdata fra Raymio-armbånd også hjælpe blandt andre medicinalvirksomheder med at beskytte deres kunder bedre samt at til at lære mere om deres kunders solvaner.

”På den anden side ved virksomhederne ikke helt, hvad deres behov er. Har virksomhedernes patienter og kunder egentlig brug for at gå med en creme, der året rundt beskytter mod UV? I nogle hudsygdomme er det også anbefalelsesværdigt at få mere sol eksponering. Det kan være, at patienterne og kunderne har brug for et helt andet produkt, end det de bruger,” forklarer Christian Gabriel.

Ifølge Christian Gabriel kan dataen fra Raymio også skabe værdi for samfundet.

”Vi kan hjælpe virksomheder med at få adgang til kræftforebyggende data, der for eksempel siger noget om, hvordan danskere egentlig opfører sig i solen i ind- og udland. På den måde kan virksomhederne gøre deres kampagner og aktiviteter meget mere strømlinede.”

Raymio kan spare samfundet penge på sigt
Hvis solbeskyttelsesarmbåndet viser sig at virke i forhold til at få folk til at ændre adfærd i solen, mener Christian, at det på sigt kan spare samfundet penge. En af de største udfordringer indenfor forbyggelse af hudkræft er at forstå menneskers UV-eksponering. Selvrapporteringsundersøgelser fungerer ikke, da det uden en sensor er yderst vanskeligt at opgøre, hvor længe man reelt har opholdt sig i solen.

Hvis vores teknologi virker, og hvis folk ændrer adfærd og begynder at blive mere opmærksomme på solen, så vil vi 100% kunne redde liv og penge. Når folk siger: ”hvorfor skal jeg bruge armbåndet?” svarer jeg:

”Har du nogensinde støttet Kræftens Bekæmpelse?” Svarer de ”ja”, plejer jeg at forklare, at hvis man tager armbåndet på, så donerer man mange flere penge end en check på 1.000 kr. Dine data er meget mere værd. Så hvis du gerne vil støtte Kræftens Bekæmpelse, så køb et armbånd og vær med til at donere dine data, for det er der meget mere brug for,” fortæller Christian Gabriel.

Hvad er visionen for Raymio?
Ifølge Christian ønsker holdet bag Raymio, at man i fremtiden bliver verdensledende inden for UV-data.

”Vi kunne godt tænke os at være verdensledende på UV-data og få sat en dialog i gang om UV. Vi kunne godt tænke os at være dem, der distribuerer mest data til kræftforebyggende organisationer og lave verdens største Open Source Library for UV-måling på tværs af hele verden. På den måde kan alle se, hvor meget UV de udsættes for hver dag i eksempelvis Pakistan, så vi forhåbentligt kan open source alle de data, vi har derfra. Om Raymios fremtid fortæller han ydermere:

”Så kunne vi godt tænke os at have faste aftaler med mange af de større farmaceutiske virksomheder og medicinalvirksomheder omkring at arbejde med UV på en mere målrettet facon. Og så kunne vi rigtig godt tænke os at være den førende app inden for samtaler om UV. Vi plejer at sige, at vi er verdens første og største Sun Community.”

Skriv et svar