Arkiver

E-handelNyheder

Dansk Erhverv: Vi har store forventninger til årets julehandel

Efter sidste års succesfulde julehandel forventer Dansk Erhverv i år, at danskernes juleindkøb vil nå nye højder. E-handlen har taget fart og ventes at udgøre omkring 15% af den samlede julehandel svarende til 1,3 milliarder kroner.

2014 var året, hvor e-julehandlen for første gang oversteg 1 milliard kroner, og tallet forventes at vokse i år.

Læs også: Webshopejere har høje forventninger for julesalget

Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at danskerne har fået deres købelyst tilbage, siden finanskrisen brød ud i 2008. Ifølge Dansk Erhvervs prognose for julehandlen 2015 forventes det, at danske forbrugere vil bruge op mod 8,6 milliarder kroner. Der svarer til 200 millioner kroner mere end sidste år.

”Julehandlen har stor betydning for, hvordan det går for indtjeningen i mange brancher i detailhandlen, og derfor er det positivt for butikkerne, at dette års julehandel ser ud til at blive lidt større end sidste år,” siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

Vækst i e-julehandel
En stigende del af den danske julehandel flyttes online. Det sker som et led i den generelle udvikling i det danske forbrug, hvor en tiltagende del benytter sig af online shopping. Flere og flere virksomheder har taget nye markedsføringsstrategier i brug, hvor de bruger deres webshops i langt højere grad.

Mange butikker fokuserer mere på e-handel, og de forsøger hele tiden at gøre det mere simpelt for deres kunder at handle online. Eksempelvis giver butikkerne mulighed for at returnere varer købt online i de fysiske butikker, de giver ens rabatter og tilbyder fri fragt på varer købt online.

De nye tiltag indenfor onlineshopping gør det lettere at købe julegaver online, og det er med sikkerhed én af de faktorer der får e-julehandlen til at stige.

Man håber fra Dansk Erhvervs side på at kunne skyde julehandlen igang allerede d. 27 November, hvor mange danske virksomheder hopper med på Black Friday bølgen.

3 kommentarer

Skriv et svar