Arkiver

DebatNyhederSlush

Slush 2015: Hvor var den danske opbakning?

Nordens største startup-event er uden sammenligning det finske Slush. En 15.000 mand stor festival og konference i hovedstaden Helsinki, med networking møder, vidensdeling og debat.

Den to dage lange finske startup-konference er ikke bare en masse mennesker, der mødes, og skaber deres egen magi og egen forretning. Slush-arrangørerne har skabt et rum, hvor Nordens fremtid for iværksætter- og startupregion bliver diskuteret – og der bliver taget konkrete beslutninger og skabt nye samarbejdspartnere på tværs af landene.

Vi ser Finland, Sverige, Holland, Frankrig og Estland med store statsstøttede stande på konferencen, men der er ingen danske flag at finde.

Danmark er usynlig
Allerede halvt gennem de to startup konferencedage stod det pinligt klart: Danmark er langt efter vores nordiske venner, der på både privat og offentligt niveau allerede har integreret og engageret sig dybt i den nordiske startup scene.

De seneste år har Danmark acceleret i et imponerende tempo med både flere startup-kontorfællesskaber, større investeringer og initiativer som interesseorganisationen #CPHFTW og Startup Village Copenhagen, den største klynge af startups i hele Nordeuropa. Også den årlige konference TechBBQ tiltrak i år 1.000 iværksættere og investorer, samt mere end 20 udenlandske, tunge kapitalfonde.

Alt sammen noget der tyder på, at Danmark har et stort potentiale, men det danske startup-økosystem har alligevel ikke fået øjnene op for den ledende konference i Nordeuropa, Slush, og bare omkring 14 danske startups havde fundet vej til Helsinki i år i følge den officielle Slush deltagerliste. Men hvorfor?

Uden dansk opbakning fra de offentlige instituitioner og uden politisk deltagelse her, hvor det helt tydeligt sker, mister Danmark en stor mulighed for indflydelse og ejerskab.Indflydelse og ejerskab som nu bliver grebet af andre, som for eksempel SISP og IKEA i Sverige eller Nordea og TEKES i Finland.

Sverige tager teten
I modsætning til Danmark har Sverige taget initiativ ved at finansiere 25 udvalgte startups, der får mulighed for at showcase deres virksomhed foran de mange tusinde deltagere på en stand centralt på messen. Fire svenske statslige institutioner har finansieret 50 pct. af udgifterne til deres SwedishHotspot.com.

“I Sverige er det ikke svært at rejse kapital til sådan et initiativ,” fortæller Johanna Hannus, som er konsulent for det svenske Handels- og Investeringsråd og fortsætter,

“Sverige gør en aktiv indsats for at brande sig, som et land hvor alle muligheder står åbne for en startupvirksomhed. Vi har jo Skype som bevis på at det kan lykkes.”

Startup scenen bevæger sig hurtigt, og mange kræfter vil det samme; mere og bedre innovation og fremdrift i vores region, men Danmark er i overhængende fare for at falde af det tog.

Dette år deltog omkring 14 danske startups på Slush. Det er ifølge Slush konferencens egen kommunikationsafdeling en fordobling i forhold til året før