Arkiver

Nyheder

5 SEO fejl der koster besøgende fra Google

Flere og flere webshopejere har fået øjnene op for vigtigheden af søgemaskineoptimering (SEO), men for mange er det ikke til at finde hoved og hale i, hvad man konkret skal gøre for at få sin hjemmeside frem på Google. Her er fem af de mest udbredte SEO-fejl – og hvordan de undgås.

Af Jonas Holm

I store dele af verden, og især i Danmark, er Google en af de mest besøgte og benyttede hjemmesider overhovedet. ”Jeg Googler det lige” – en sætning der kommer ud af de fleste danskeres mund flere gange ugentligt, og derfor en sætning, de fleste er vant til at bruge uden at tænke videre over det. Men hvis man lige stopper op og tænker lidt over, hvad det egentligt er man siger, vil man opdage, at i stedet for at sige ”jeg slår det lige op på internettet” eller ”jeg søger lige på det på internettet”, benytter vi et brandnavn og fænomen som et nyt udsagnsord.

Uden at drage en fuldstændig parallel, kan man argumentere for, at det svarer til at sige ”jeg Coca Colaer den lige” i stedet for at sige ”jeg drikker lige en sodavand”. Det kan ikke stilles så firkantet op, men det giver et meget godt billede af, hvor store Google er. Danskerne Googler alt, om det er sygdoms-symptomer, ferier, kage-opskrifter, cykeltøj, shampoo – alt bliver Googlet.

Læs også: Er Google vejen til succes for din onlinevirksomhed?

Derfor giver det også sig selv, at der kan ligge rigtig mange penge i at ligge i toppen af Google, især for webshops. Hvilke hjemmesider der kommer i toppen bestemmer Google ved hjælp af uforståeligt avancerede algoritmer, som konstant bliver tilrettet, opdateret og fornyet. Blandt andet derfor kan arbejdet med søgemaskineoptimering være svært at forstå, for folk der ikke arbejder med det til dagligt. Hvor skal man starte, hvad er vigtigst og hvordan gør man overhovedet? Som webshopejer kan det være svært at finde ud af, hvis man ikke vil ligge rigtig mange penge hos et bureau. Der er dog nogle fejl, som de fleste løber ind i.

  1. Duplicate content

Duplicate content betyder duplikeret indhold på dansk. Det vil sige, at man har det samme indhold på flere af sine URL’er. Det synes Google ikke om, og har man meget af det, kan man i værste tilfælde blive straffet på sin placering. Duplicate content ses ofte ved, at ens forside findes flere gange, f.eks. på www.minwebshop.dk, www.minwebshop.dk/index.html og www.minwebshop.dk/default.asp. Eller hvis filtreringsfunktionen på ens webshop generer flere URL’er. Har man eksempelvis en webshop der sælger ski og det på siden er muligt at filtrere efter pris, type og mærke, går nogle webshop-systemer ind og laver 3 forskellige URL’er også vil man have det samme indhold på disse 3 URL’er.

Heldigvis kan man rimelig nemt komme ud af det, ved hjælp af lidt kodning. Enten via 301 redirect, som går ind og fortæller Google at en side er flyttet, eller ved at benytte rel=canonical tags, som fortæller Google, at selvom der er tre-fire-fem sider med det samme indhold, så er der kun én, der er den rigtige. På langt de fleste webshops kan en programmør klare dette på et par timers arbejde.

  1. Alt attribute på billeder

Når man indsætter billeder på sin webshop har man mulighed for at fortælle Google, hvad der er på billedet – og dermed hvad siden, som billedet er på, handler om. Dette gøres ved at indsætte ordet ”tomatplanter” på alt attributten på det billede man har af en tomatplante, på sin webshop der sælger tomatplanter. Alt attributten kan defineres som en usynlig billedtekst, den er opfundet for at blinde mennesker kan få læst op hvad et billede forestiller, når de surfer rundt på nettet. I de fleste nyere webshop-systemer er denne funktion nemt tilgængelig, hvorimod det i nogle ældre systemer kan være mere avanceret.

  1. Kategori tekster

Én ting, der stadig er rimelig normalt at se på danske webshops, er kategori-sider uden tekst. Måske tænker man ikke over det, måske har man nedprioriteret det, måske har man efter splittests fjernet det. Men tekst på kategori-sider kan gøre en del for webshoppens placeringer i Google. Hvis man har en hel kategori med høretelefoner, er det om at få skrevet en god og fyldestgørende tekst om høretelefoner og sætte ind på siden. Flere af de webshops man finder i toppen af Google, skriver gode og lange kategori-tekster, men vælger at flytte noget af teksten ned under produkterne, sådan at det ikke forstyrrer den besøgende.

Her kan alle være med og det er bare med at komme i gang. Selvfølgelig gælder det også på produkt-basis, at der skal tekst på siden, men det har de fleste styr på.

  1. 404 fejl-sider og tabt linkværdi

Hvis man har en webshop med nogle år på bagen, vil man typisk have nedlagt/slettet nogle kategori- og produktsider. Enten fordi produkterne udgår, fordi man har oprettet en ny kategori eller lignende. Det mange glemmer er, at der oftest stadig er links til disse nedlagte sider, altså links til døde sider, sider der ikke findes mere. Det betyder både, at man får en hjemmeside med en masse fejlsider (404), og at der går dyrebar linkværdi tabt.

Alt afhængig at størrelsen på ens webshop og antallet af 404 fejl-sider, er det rimelig nemt at få løst problemet. Helt lavpraktisk skal man gå ind og fjerne de links man har lavet til de døde sider. Er der links ude fra, som man ikke selv kan styre, skal man opsætte en 301-redirect fra den gamle side, til den nye side.

  1. Sidetitler

Sidetitler har i mange år været, og er er det stadig, en af de faktorer Google prioriterer højt, når de skal bestemme, hvilke sider de viser. Her gælder det om at få nævnt sit søgeord – det ord man ønsker, den pågældende side kommer frem på på Google – så tidligt som muligt. Det gælder både for produkt- og kategori-sider. Rigtig mange webshopejere er slet ikke klar over, at dette har noget at sige, men er så heldige, at deres webshop-system automatisk generer disse nogenlunde hensigtsmæssigt. Dette ses tit som: ”Produktnavn – www.webshopnavn.dk”. Dette er dog på ingen måde optimalt. Hvis man virkelig vil hente nogle besøgende fra Google, skal man ind og skrive dem selv og gøre dem tillokkende at klikke på.

Der kan ofte også være endnu mere at hente ved at tilføje ordene ”tilbud”, ”pris”, ”billig”, ”køb” eller ”udsalg” til de sidetitler hvor det giver mening, da det er ord vi danskere ofte tilføjer til vores søgning. Eksempelvis kunne en sidetitel på en webshops kategoriside med Nike Fodboldstøvler lyde: ”Nike fodbold støvler på tilbud – Stort udvalg her” i stedet for ”Nike fodboldstøvler – www.minshop.dk”.

Jonas Holm arbejder til dagligt som SEO-konsulent i et marketingbureau, hvor han udelukkende beskæftiger sig med markedsføring på Google.

 

1 kommentar

  • Ift. kategoriteksterne, er jeg vildt imponeret over morfars.dk – som rent faktisk formår at ranke super godt – med meget begrænset tekstindhold i deres kategorier. F.eks. http://morfars.dk/collections/fjernstyret-bil – De har en række interne sider og artikler, som linker ind til siden – men jo altså ikke ret meget indhold på selve siden. Alligevel ranker de #1 på “fjernstyret bil” og er i top-3 på “fjernstyrede biler” m.m. Kategorisiden er super overskuelig, og der er vel ingen, som er i tvivl om, hvad man finder der. Jeg tænker, at en lang tekst vil være overflødig – og at deres link til artiklen om fjernstyrede biler fungerer super.

Skriv et svar