Salg handler om leadgenerering, men der er forskel på kvaliteten af dine leads. Hvordan skaffer du kvalificerede leads, som afspejles positivt i din omsætning? Det kommer Halfdan Timm nærmere ind på i hans gæsteindlæg på Eric Ziengs, Help Marketing Podcast.
Halfdan Timm har været gæst i Nochmals podcast produceret af Eric Ziengs for Help Marketing. Halfdan Timm er iværksætter og onlinemarketing konsulent. Derudover er han i gang med at læse kandidat på jurastudiet i Aarhus. Han er tidligere ejer af JUF, før virksomheden blev solgt til konkurrenten.
Halfdans råd til at opkvalificere din leadgenerering
Det handler om at skaffe leads, hvilket Halfdan Timm definerer som en virksomhed eller kunde, der har en interesse i at købe dit produkt, men ikke er helt klar til at foretage købet endnu.
Ansvaret for leadgenerering ligger oftest i marketingsafdelingen. De skaffer leads, men for at få værdifuld feedback, der kan øge kvaliteten, er det meget vigtigt, at hele virksomheden snakker sammen. Salg og marketing skal kommunikere for at få det bedste afkast.
Se på antallet af bookede møder. Hold øje med kvantiteten. Bookede møder er tegn på interesse fra virksomhederne. Hvis det daler, så er der sket noget, du skal kompensere for. Men du skal også se på, hvor mange der bliver kunder i virksomheden, samt hvor meget de bidrager på top og bundlinjen.
Det er vigtigt at se på, hvor mange der ender med at købe, men endnu vigtigere er det at se på omsætningen over tid, da det fortæller dig noget om kvaliteten af dine leads. Resultatet af den bedste leadgenerering er, hvor leadsene har en lang livtidsværdi. Ved at kende målgruppen og deres behov, kan du forøge livstidsværdien.
Når leads ikke fører til salg?
Èn fællesnævner vi alle er stødt på i arbejdet med leadgenerering er, når der ikke sker et køb. Vi har brugt en masse kræfter og energi i arbejdet. Men du må ikke give op her, lyder fra Halfdan. Han fortæller, at de potentielle leads, der ikke køber noget, er personer, der ikke er langt nok nede i salgstragten. Der er undtagelser, når kunden føler sig dårligt behandlet eller har købt billigere hos en konkurrent, men det er de færreste af tilfældene.
Det, der kan gøres ved de ikke-købeklar leads, er at aktivere dem! Spørg dem, om det vil være i orden at tilknytte dem jeres nyhedsbrev, få sat et flow i gang med de ikke-købeklar leads, hvor du påvirker dem, hvor du modner dem med godt Content Marketing indhold. Formålet med dette er at gøre opmærksomme på jer som virksomhed samt at gøre jeres kunder modne til at købe!
4 tips til at øge kvaliteten af dit leadgenereringsarbejde
- Send sms og mail med det samme, de kommer ind
- Ring hurtigst muligt
- Sæt opfølgning i system
- Afstem det videre forløb med kunden
- Få svar på de mest stillede spørgsmål ved mailkontakt – inden selve salget
Hør podcasten produceret af Eric Zieng fra Help Marketing for Nochmal her.