PaavoBeckman deler ud af sine erfaringer og giver her 5 gode råd til, hvordan virksomheder kan bootstrappe deres markedsføring.
Stifter af Rapid Reward Acceleratoren Catapult, Paavo Beckman, giver her gode råd om, hvordan man som startup skaber eksklusivitet og positiv omtale omkring sit produkt. Han kommer også ind på, hvordan man bedst benytter sig af loyale kunder i virksomhedens markedsføringstrategi.
Læs også: Paavo Beckman: Indtag verden uden en krone
Her er Paavo Beckmanns 5 bedste råd:
1. Test dit produkt og optimer
Ifølge Paavo Beckman, er den bedste måde at finde den helt rigtige niche til et produkt at teste det – og det er ikke nok bare at teste det én enkelt gang eller to.
“Jo flere tests du laver, jo mere specifikt bliver dit produkt. På den måde får du hele tiden den bedste version af det,” fortæller Paavo Beckmann.
Han råder til at opføre sig ydmygt overfor de tidlige brugere og bede dem om deres ærlige mening omkring det. Brugere, der er med fra starten, er ofte brugere, der interesserer sig for produktet. Derfor er de, i lighed med virksomheden, interesserede i at få det bedst mulige produkt, og det er en win/win situation for både forbrugere og virksomheden.
2. Fokuser på at handle fremfor at planlægge
Paavo Beckman foreslår, at man handler hurtigt på sine ideer, så man sikrer sig fordelene ved at være firstmover.
“Mennesker, der handler, erobrer verden, fordi de lærer af deres fejl og udvikler sig,” fortæller Paavo Beckman.
Han lægger stor vægt på ikke at blive for specifik i planlægningsfasen.
“I det meget hurtigt udviklende marked, vi har idag, er ‘ikke tid til’ at planlægge for meget. Desuden er det sjældent, at en fejl er så stor, at det ikke er noget, man efterfølgende kan rette op på,” fortæller Paavo Bechman og fortsætter:
“De bedste iværksættere har ofte lavet mange fejl, før de virkelig får succes, med det de beskæftiger sig med.”
3. Vælg dine tidlige brugere og gør alt for dem
Det er ifølge Paavo Beckman ikke nødvendigt at starte stort ud, hvis man vil have succes. Det er ikke mængden af forbrugere, der tæller i starten. Det er deres engagement.
“Hvis målet er at ramme en målgruppe på 100.000, bør du fokusere på 100 i første omgang,” forklarer Paavo Beckman.
Hvis du formår at engagere 100 personer i dit produkt, kan du forme dem som din markedsføringshær og gøre brug af dem i din fremtidige markedsføringsstrategi. Den gruppe kunder kan blive det bedste markedsføringsredskab, da tidlige brugere, typisk er meget dedikerede til produktet.
4. Skab eksklusivitet omkring dit produkt
Det er en videnskab at finde den helt rigtige måde at lancere et nyt produkt, men ifølge Paavo Beckman er der en generel regel, man bør huske:
“Forbrugere elsker at føle sig specielle og modtage eksklusive ting. Det kan man som virksomhed benytte sig af, hvis man gør det rigtigt,” forklarer han.
Hvis brugerene føler, at de er en del af noget eksklusivt, er det med sikkerhed noget, de fortæller andre om. Det er altid spændende at være en del af noget nyt.
Paavo Beckman nævner blandt andet Spotify’s måde at markedsføre sig, hvor deres produkt kører pr. invitation fra venner og bekendte. På den måde får de flere brugere, og de belønner dem de har i forvejen med gratis medlemsskab. På samme tid skaber de eksklusivitet omkring produktet for dem der bliver inviteret.
5. Kommuniker transparent og personligt
For startups er massemarkedsføring, ifølge Paavo Beckman, en dårlig idé.
“Forbrugere hader kedelige presseudtalelser og overfladiske opdateringer. Måden at fange dine forbrugere på er at kommunikere personligt til dem,” fortæller Paavo Beckman.
Hans råd er at fortælle brugerne historier omkring produktionen af produktet, nye tiltag og teamet bag det. Alle elsker gode historier, og de bliver hurtigt delt med venner og bekendte. Hvis du kommunikerer personligt og transparent til dine brugere, spreder de hurtigt informationen om produktet på en positiv måde.
Behandler du dine brugere godt, får de lynhurtigt et stærkt bånd til både produktet og virksomheden generelt. På den måde vil de med stor sandsynlighed være villige og mere oplagte til at købe det – og blive ved med det. Når du først har fået overbevist brugerene om, at det er et solidt produkt, du har, er de også villige til at betale for det.