Copenhagen School of Entrepreneurship inviterede indenfor til en eftermiddag med inspiration for iværksættere med vækst ambitioner. Serieiværksætter og forfatter Martin Bjergegaard fortalte om hans rejse, og om hvordan han har lært at fokusere og teste nye initiativer og virksomheder.
I eftermiddag kunne iværksættere i København høre mere om, hvordan du bliver Iværksætterpilot gennem Innovationsfonden og om, hvad din virksomhed kan få ud af at deltage i et SCALEit-forløb i Silicon Valley gennem SCALEit programmet af Innovation Center Denmark. I anledningen af en eftermiddag i inspirationens tegn, havde arrangørerne budt serieiværksætter og forfatter Martin Bjergegaard ind for at fortælle hans egen historie døbt “fra pløjemark i Horsens til globalt brand”.
Efter 20 år i iværksætteriet har Martin Bjergegaard en historie med både op og ned-ture, som han ærligt fortæller om, og som han over årene har lært af. Denne eftermiddag fortalte han om, hvordan et studiejob i en virksomhed, der gik konkurs og en finanskrise tidligt lærte ham, hvordan de skulle bygge virksomheder.
Hans egen historie starter i konsulenthuset McKinsey, hvor han ikke rigtig føler, at han passer ind, og i stedet ønsker at prøve kræfter med iværksætteriet. Rainmaking modellen blev født sammen med tre andre, der også havde været vant til at starte mange projekter op – og det ville de gerne gøre mere af.
“Jeg begyndte at stille mig selv spørgsmålet, kan jeg sælge frokoster de næste ti år?” fortæller Martin Bjergegaard om vejen fra stifter af Frokost.dk til det der blev til startup fabrikken Rainmaking.
I 2007 startede de Rainmaking sammen med tre partnere, og Martin Bjergaard har været en del af partnerkredsen siden da. Over de ni år har de startet 24 virksomheder.
De startede med 10 millioner i risikovillig kapital fra forskellige business angels. Det var før krisen ramte i 2008.
“Vi vidste godt, at vi ikke lige ville kunne rejse flere penge med det samme, så vi brugte den første opstartskapital på at fokusere på at skabe nogle solide virksomheder ud af de første startups,” forklarer serieiværksætteren.
“Frokost.dk blev ramt ret hårdt af krisen i 2008, og virksomheden gik fra 80 til 50 millioner i omsætning, og måtte fyre 40 procent af vores medarbejdere.”
Krisen sikrede en mere sikker startup fabrik
Det var krisen, der lagde grundlaget for den virksomhed, som Frokost.dk voksede sig til, og som for godt et år siden ramte 10.000 kuverter – om dagen. I 2015 ramte virksomheden 125 millioner kroner i omsætning.
“Det lærte os at passe på. Den oplevelse sammen med et konkurs på tæt hold, lærte os, at vi vil spilde max 2 millioner kroner, og hvis det ikke ser ud til at kunne blive profitabelt, så lukker vi det ordentligt ned i stedet for at stå i et konkurs.”
Ud af de 24 startups, som Rainmaking har startet gennem årene, har der været 6 exits, mens 8 er lukket ned. Ud af deres læring og metodik har Rainmaking også startet en af de første acceleratorer i Europa og en af de største idag.
“Det er et af projekterne, der har haft rigtig god timing. Der var medvind, selv om det selvfølgelig ikke var nemt i opstarten de første tre år.”
I dag er StartupBootcamp et globalt koncept fordelt på 13 byer med hver sin niche, og programmets alumni er på omkring 320 startups, hvoraf 77 pct. har fået finansiering bagefter og tilsammen har rejst 900 millioner kroner i kapital.
SCALEit programmet bygger bro mellem Danmark og Silicon Valley og giver mulighed for at tech-virksomheder kan få adgang til en verdensklasse-netværk, når de skal skalere. Nogle af de danske startups der tidligere har deltaget i programmets intensive Silicon Valley tur, er blandt andre Churchdesk, BeMyEyes og Saxo.com.
Innovationsfondens iværksætterpilot program har blandt andet hjulpet stiftere fra danske rejse startup Comundu, Sensohive og Velocatr.