Arkiver

NyhederPlatform

RealTjek tjekker dit boliglån

Der er omkring 1.2 millioner boligejere i Danmark, hvis man skal tro RealTjek. De mener, at disse boligejere burde tjekke deres boliglån mindst hvert halve år. Derfor har de lanceret en online service, der på få øjeblikke skal kunne vurdere boliglånet- og tjekke om det burde lægges om.

Som boligejer kan det nemlig godt være svært at se sig ud af junglen af bidragssatser, gebyrer, rentesatser og lånetyper. Derfor hjælper RealTjek med vurderingen, der bygger på informationer, som boligejeren selv indtaster og de offentlige tal og informationer, som servicen selv indhenter. Ifølge RealTjek skulle hele herligheden kun tage et par øjeblikke og give et realistisk bud på, hvorvidt det kan betale sig at skifte lån.

“Hos mange boligejere ligger lånepapirerne i mappen og samler støv. De kommer som regel kun frem, hvis man skal flytte, skilles, eller der sker en anden større omvæltning i livet. Med den lave rente og de mange tilgængelige lånetyper på markedet ændrer vilkårene sig hele tiden, og derfor burde boligejerne tjekke lånene – i hvert fald hvert halve år,” siger Navid Samandari, partner og medstifter af RealTjek.

“Men det er lettere sagt end gjort,” fortsætter han,

“For hos realkreditinstitutterne er man som forbruger ikke andet end et sagsnummer i bunken, og man står alene med de svære beslutninger. Det er måske grunden til, at lånene samler støv derhjemme. Vi giver på få sekunder en indikation af, hvad man kan spare ved at lægge lånene om, og så har man noget at gå videre med.”

Derudover så hjælper servicen også med at formidle en kontakt til alternative låneselskaber, hvis analysen vurderer, at boligejeren kan spare penge på lånet. De tilbyder endda, at brugerne kan hente en forhandlingsguide, inden mødet med bankrådgiveren.

“Som i alle andre forhold er viden også magt på boligområdet, og hvis du allerede inden det første møde i banken ved, at du kan spare op til for eksempel 2.000 kroner om måneden på en omlægning, så har du fået et stærkere kort på hånden til forhandlingen. Derudover har vi udarbejdet en forhandlingsguide på baggrund af input fra en række erfarne bankfolk, som man frit kan hente hos os. Det er vores forhåbning, at vi kan skubbe til markedet, få en skarpere konkurrence og gøre det lettere for boligejerne at få en bedre økonomi,” siger Navid Samandari.

Det hele er gratis, da servicens forretningsplan er baseret på leads og derfor oftest modtager kompensation fra låneselskaberne, når de henviser en ny kunde.

Skriv et svar