Arkiver

MedtechNyhederSoftware

Når en app hjælper brugerne i kampen mod kræft

Efter blot otte måneder på det danske marked har TeleSkin opnået stor succes med deres app, som har fået over 45.000 downloads. Og ikke nok med det, så hjælper værktøjet brugerne i kampen mod modermærkekræft.

Det er ikke så længe siden, at TeleSkin trådte ind på det danske marked med en vision om, at ingen bør dø af modemærkekræft. Med lanceringen af appen skinScan, som skulle revolutionere danskernes viden om og tilgang til modermærkekræft, var TeleSkin nu klar til de danske brugere.

For Zeljko Ratkaj, medstifter og CTO hos TeleSkin, var det en nervepirrende proces, at se appen blive til virkelighed, og han var i tvivl om, om han egentlig var klar til det:

”Da vi lancerede appen den 7. august, husker jeg, at jeg havde en sær følelse, som fortalte mig, at måske skulle vi udsætte lanceringen lidt endnu, fordi øjeblikket markerede enden på en fase, som jeg ikke var sikker på, jeg var klar til at give slip på,” fortæller Zeljko, og fortsætter:

”Men nu otte måneder senere med mere end 45.000 downloads og 4.500 brugere om måneden, husker jeg tilbage på det øjeblik med et smil. Vi er i næste fase, men vi bliver stadig udfordret, og vi lærer stadig.” 

Hjælper brugerne med at komme til lægen

Det er meget fint og målbart, at kigge på det antal af aktive brugere og de mange downloads, startuppet har opnået på relativ kort tid. Men fungerer appen i virkeligheden efter hensigten?

Cecilie er en af de brugere, som skinScan har hjulpet med at komme til lægen, efter hun havde et småt, men mistænkeligt modermærke:

”Jeg havde et modermærke på min arm, som jeg havde været lidt mistænkelig ved i et halvt års tid. Det var dog så småt, at det næsten var for pinligt at gå til lægen med. Da jeg hørte om skinScan, blev det mit første skridt til at gøre noget ved min mistænksomhed. Appen var enkel og tydelig i forhold til, at jeg skulle kontakte min læge. Det var jeg glad for, at jeg gjorde, for der blev fundet kræft i modermærket – og heldigvis i et tidligt stadie,” forklarer Cecilie.

Birgit hentede også appen – mest af nysgerrighed. Hun oplevede, at hendes personlige læge, aldrig havde udvist bekymring for hendes modermærker. Men efter brug af appen, som rådede hende til at søge læge, kontaktede hun sin læge og insisterede på, at få den fjernet.

”Det blev nu slet ikke nødvendigt at insistere, for lægen – der var en anden end min sædvanlige – ringede til hudlægerne med det samme og fik en akuttid. Derfra gik det hele stærkt, og det viste sig jo at være modermærkekræft; dog heldigvis uden spredning. Men jeg er helt sikker på, at havde det ikke været for skinScan, havde jeg først fået opdaget mit kræft meget senere, og så tør jeg ikke tænke på, hvordan det kunne være endt,” fortæller Birgit.

”Hvis vi kan redde ét liv, gør vi en forskel”

Glæden er stor hos teamet bag TeleSkin, når man spørger ind til, hvordan det er at se appen have reel betydning for menneskerne, som bruger den.

Zeljko Ratkaj fortæller, at man altid vil have meget ambitiøse forventninger, når man udvikler sådan en type app:

”Vi har også ambitiøse forventninger til appen og er ikke så forskellige fra andre tilfælde. Min personlige forventning blev altid drevet af, at hvis vi kan redde ét liv, gør vi en forskel. At se folk bruge appen og at den gør en forskel hos dem, driver os til at arbejde hårdere og konstant lytte på vores brugere, fordi det ikke blot er vores app længere, det begynder at blive noget meget større,” udtrykker Zeljko Ratkaj afsluttende.

Skriv et svar