Sponsor Danmark hedder startuppet. De vil hjælpe elitesportsklubber rundt om i landet med at opnå kortsigtet sponsorering, samtidigt med at de hjælper små og mellemstore virksomheder med deres kunderelationer.
Carlo Liliendahl De Silva har en baggrund fra optikerverden, hvor han var selvstændig iværksætter igennem en årrække. Derefter tilbragte han nogle år med efteruddannelse og var samtidigt frivillig sportschef i en håndboldklub og derefter generalsekretær i KFUMs idrætsforbund. Det gav ham en indsigt i de problemer, mange elitesportsklubber løber ind i i forbindelse med sponsorering.
De fleste sponsorer til en elitesportsklub er nemlig lokale virksomheder, som binder sig som sponsor for et år af gangen. Det gør, at det overvejende er virksomheder, hvis kunder også er placeret i lokalområdet, der vælger at sponsorere. Det problem vil han løse med lanceringen af sponsor-platformen, Sponsor Danmark.
“Min baggrund i sportsverdenen bevirker, at jeg kender eliteklubbernes udfordringer samt, hvilke problemstillinger de ser omkring disse,” fortæller Carlo Liliendahl De Silva og fortsætter:
“Ved at lave en to-sidet platform, kan klubberne nu komme i kontakt med en hel ny kundegruppe, samt de kan få adgang til klubbernes sponsorlounges. Normalt skal virksomhederne købe et sponsorat for ét år ad gangen, men nu kan de købe sig adgang til én kamp og derefter én ny kamp i en anden by og til en anden sportsgren.”
Ved at benytte den tosidede platform, kan forskellige virksomheder altså booke sig som sponsor til et enkelt arrangement, samtidigt med at de kan afholde kunderelations-arrangementer. På den måde får elitesportsklubberne fordelen af sponsorerede sportskampe og virksomhederne får fordelen af at kunne invitere deres kunder til et arrangement, der ikke nødvendigvis er betinget af virksomhedens geografiske placering. Det øger samtidigt også virksomhedens synlighed ud over deres umiddelbare lokalområde.
Brug for en makeover
Ideen opstod efter flere samtaler med forskellige klubber omkring udfordringerne forbundet med sponsorer. Flere klubber følte, at de havde brug for noget nyt og anderledes..
”Jeg oplevede, at flere klubber havde et behov for et nyt koncept, for at kunne tiltrække flere sponsorerer. Derefter så jeg, at mange virksomheder ville få udbytte af et koncept, hvor man kunne blive sponsor på tværs af landet, få adgang til de spændende arrangementer i sport og kultur på en nem og bekvem måde. Det satte gang i at tænke sponsorater på en helt ny måde,” fortæller Carlo Liliendahl de Silva.
Sponsor-ekspert Simon Bastiansen fra firmaet Posterscope Live mener, at den nye platform har gode muligheder for at øge omsætningen for klubberne og udbyttet for virksomhederne.
“Virksomhederne kan med ét sponsorat nu sprede sig over flere sportsgrene og kulturarrangementer. Platformen er unik, fordi den hjælper klubberne med at udbyde et nyt produkt, der måske skaber helt nye kunder og omsætning. Produktet findes ikke i sponsormarkedet i dag. Og trækker måske herved kommende sponsorer til,” vurderer han.
Tag-selv-bord af oplevelser
Elitesportsklubberne er glade for udsigten til de nye sponsoreringsmuligheder.
”Det er spændende nytænkning på sponsormarkedet, som vi gerne bakker op om. Jeg er sikker på, det også vil være med til at øge omsætningen i Skjern Håndbold og mange andre steder,” udtaler Carsten Thygesen, formand for Skjern Håndbold.
Der er da også mange muligheder for virksomhederne. På platformen kan de se, hvilke udbud der er, i det område, de er interesserede i. Der vil være tilbud fra fodboldklubber som AaB eller Viborg, håndboldklubber som Skjern Håndbold og Århus Håndbold samt fra ishockey, basketball, golfklubber- og turneringer til festivaler og koncerthuse som Det Kongelige Teater eller DRs Koncerthus. Og der kommer stadigt nye til, lyder det fra Carlo Liliendahl de Silva. Virksomhederne kan så købe sig til en slags sponsorpakke, hvor der indgår mødelokale, bespisning og selvfølgelig en sportskamp til at afrunde dagen. Derudover afholder Sponsor Danmark også målrettede netværksarrangementer for erhvervsvirksomheder.
”Vi bundler så at sige virksomhedernes sponsorindkøb, som de så får fordel af,” forklarer Carlo Liliendahl de Silva.
“Vi kan eksemplevis tilbyde to billetter til DRs Koncerthus businesslounge, hvor man normalt skal købe 30 som minimum for få adgang,” fortæller han og afrunder:
“Vi adskiller os ved at give adgang vil events, som normalt ikke kan bestilles, sammensætte dem på kryds og tværs af forskellige sportsgrene, uafhængig af geografien, samt at gøre det meget tidsbesparende.”