23 % af danskerne brugte i 2015 ad-blocking for at undgå reklamer og for ikke at udlevere personlige data til kommercielle annoncører. Men denne løsning giver falsk tryghed og kan få konsekvenser, mener forsker Anja Bechmann.
Internet Week Denmark er en festival, der skal sikre Danmarks fremtidige position blandt de mest digitale og innovative lande i verden. For tredje gang vil festivalen tilbyde foredrag, workshops og debatter i og omkring Aarhus. Internettets betydning for vores samfund, velfærdsmodel, demokrati og vækst skal hyldes, men der skal også stilles spørgsmålstegn ved danskernes brug af internettet.
Fredagens program byder i år på en paneldebat, hvor folk fra reklamebranchen, forskere, mediebureauer og medier samles til en paneldebat om ad-blocking og dets konsekvenser for de digitale medieaktører såvel som brugerne. Medarbejdere ved Aarhus universitet vil blandt andet vise, hvor let det vil være for en ad-blocking tjeneste at indsamle personlig data.
Det bliver let at købe og sælge data
På den korte bane er ad-blocking en god løsning for alle dem, der er trætte af reklamer og ønsker at beskytte deres privatliv, men på længere sigt kan det vise sig at blive en guldgrube for folk, der vil sælge den data, som ad-blocking tjenesten har mulighed for at indsamle.
”Vi står med et virkelig stort dilemma her, for folk tror, at ad-blocking beskytter deres privatliv, fordi det virker effektivt mod de generende reklamer. Men teknologien bag tjenesterne er meget usikker. Så selvom ad-blocking tjenesterne ikke direkte registrerer brugernes data, så er muligheden der. Vi sætter derfor vores lid til et ret ukendt og ureguleret værktøj. Det giver mulighed for forholdsvist let at finde, købe og sælge data.” advarer Anja Bechmann, forsker ved Aarhus Universitet og medlem af Rådet for Digital Sikkerhed.
Indtil videre har de undersøgelser, der er blevet foretaget, ikke vist, at der bliver registreret data ved brug af ad-blocking programmerne, men det mener Anja Beckmann blot er held.