Hvordan får jeg succes med min webshop? Et spørgsmål mange e-handlere gerne vil have svaret på, men ifølge Anders Tjørnelund og Johannes Helleland er der ikke kun et endegyldigt svar, men mange faktorer der spiller ind, hvis du vil have succes med din online forretning. Her får du deres bud på, hvad der skal til, og hvorfor så mange fejler.
Vi har været på besøg hos Anders Tjørnelund, stifter af Salecto og Johannes Helleland, produktchef ved Salecto. Vi har overladt mikrofonen til de to eksperter og spurgt dem:
“Hvad er en god webshop og hvorfor fejler så mange danske webshops?”
Vi kan allerede nu afsløre, at der ikke er noget “quick fix”, men derimod en masse faktorer, som spiller ind. Disse får du et bud på her fra de to eksperter, hvor der både er tænkt langsigtet, men også på lavthængende frugter, som du allerede kan optimere på i dag.
Så, hvordan vil I beskrive en god webshop?
Anders Tjørnelund: Hvis vi skal starte fra bunden, så er en god webshop en, hvor man ikke kun tænker på nu og her, men fremadrettet. Jeg tror, produktet er knap så vigtigt, men min erfaring siger, at hele det tekniske setup er grundstenen i at kunne skabe en god webshop – så!
1. Platform: Du skal have bygget en platform, der er skalerbar. Som kan håndtere justeringer, som større varelager eller, at du eventuelt vil sælge til andre lande. Det kan godt være, du lige er startet, men hvem ved, måske vil du om 2-5 år gerne have, at din platform skal kunne håndtere en sådan skalering. Vi opfordrer faktisk stort set alle vores kunder til, at kigge ud over landets grænser, for giganterne spiser de små fisk lige nu, og derfor er det vigtigt, du er åben for at udvide dit marked. Du kan faktisk udvide det med hele 200-300%, men det kræver selvfølgelig, du har en platform, som kan håndtere det.
2. Struktur: De fleste vil gerne have en flot webshop, og så hører jeg tit: “Det skal være nemt at købe på den”, men det kan alle webshops jo levere i dag, det drejer sig bare om, hvor dygtig du er til design. Det, de ofte glemmer er, at en webshop skal være imødekommende over for Google, som er et af vores nøgleparametre, når vi bygger webshops. Vi oplever faktisk, at cirka 60 procent af vores kunder kommer til os med en platform, som ikke imødekommer Googles retningslinjer, og det er et utrolig vigtigt parameter, hvis man vil sikre sig en attraktiv plads i Googles søgemaskine. Så for at vende tilbage til det med produktet, det skal du naturligvis have styr på, men hvis ikke din webshop imødekommer Googles krav, så er det op ad bakke.
3. Hastighed: Okay, det hænger lidt sammen med den tekniske struktur, så i bund og grund – jo bedre en webshop er kodet, desto hurtigere er den og desto bedre synes Google, den er. En stor faldgruppe her er helt sikkert tredjeparts moduler, som kan sløve hastigheden radikalt. En af Googles vigtigste parametre i dag er hastighed og kodestrukturen, så hvis de ikke er i orden, bliver du helt sikkert straffet på rangeringen.
Okay, det er den tekniske del af det, men der ligger vel en del mere arbejde i, at få succes med sin webshop?
Johannes Helleland: Ja det tekniske fundament skal der være styr på, inden du kan bygge ovenpå. Men så er der også de mere lavpraktiske områder, hvor du kan optimere. Vi oplever, at omkring 70 procent af danske webshops ikke har en god bundlinje, fordi de ikke ser på helheden, men kun dele af det at drive en online forretning.
1. SSL certifikat: altså, at man har et https:// på sin webshop, det er noget Googles algoritme belønner, især på tablet og mobilvisninger. Vi er netop trådt ind i sommerperioden, og om sommeren eksploderer antallet af søgninger på mobil og tablets, og det stiger år for år. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at din webshop er responsiv eller mobilvenlig på mobiler og tablets.
2. Forside: Utrolig vigtigt! Der skal være en eller anden WOW-faktor, som viser eller fortæller, hvorfor din kunde skal handle her. Konkurrencen er benhård, så du skal være skarp på:
Hvad er unikt ved at handle her?
Hvad er unikt ved folkene bag, eller ved produkterne?
Hvorfor er det, jeg skal handle her og ikke klikke tilbage og vælge de ti andre på listen, som også er på Google?
Så du bliver nødt til at skille dig ud, hvis du skal have en chance for at overleve i dag.
3. Menu: Nem og overskuelig menu. Det skal være nemt at navigere rundt. Det er også noget som Googles algoritme kigger på, og enten belønner eller straffer dig for. Google kan hurtigt gennemskue, hvis folk ikke hurtigt og nemt kan navigere rundt i en webshop.
Nu har vi styr på webshoppens struktur, design og kodning, men når så alt fungerer og shoppen stadigvæk ikke konverterer, hvad skyldes det så?
Johannes Helleland: Jamen så er det jo det næste step, vi skal kigge på, og der ville det være nærliggende at se på konkurrenterne. Jeg vil råde både nye og gamle shopejere til, at lave deres egen analyse af alle konkurrenterne.
1. Søg på dine konkurrenter: Lav en liste med fem, ti eller tyve andre webshops, som tilbyder de samme produkter eller services, og derefter se på, om der er parametre, du falder igennem på. Det kan være udvalg, priser, levering, fragt, retur, returperiode, support, åbningstider og så videre. Min teori er, at hvis man er bagud på bare to parametre, så opnår man ingen succes. Jeg kan dog ikke sige det nok, udvalg, udvalg og udvalg – det er så vigtigt for at have en webshop i dag.
2. Trafik: Det betyder høj kvalitet, og der starter de fleste med AdWords og SEO. Adwords og SEO er altså ikke de eneste trafikkilder, men gerne det man starter med, da AdWords leverer trafik fra dag til dag og forhåbentlig også omsætning fra dag til dag.
Når AdWords så har bevist sit værd, og man begynder at få en positiv bundlinje fra der fra, SKAL man bruge noget af det overskud til andre trafikkilder. Det, vi tit ser ske for eksisterende og ældre webshops er, at de har haft en god forretning i mange år og pludselig kommer de ind i en negativ periode og de ved ikke rigtig hvorfor. Det er som regel, fordi de har satset al deres omsætning på AdWords og SEO. Google hæver i gennemsnit deres klikpriser med 30 procent hvert år. Det vil sige, at man selv skal øge sit budget med 30 procent årligt for at få den samme omsætning.
Det betyder jo også, at ens pris per konvertering stiger med 30 procent om året, og så er det jo klart, at hvis man har haft en god forretning førhen og det pludselig begynder at gå nedad, så kunne det godt skyldes en for snæver satsning. Hvis 50 procent af ens samlede ordrer kommer fra AdWords, men det bliver 30 procent dyrere om året, så er det kun et spørgsmål om tid, før det ikke længere er rentabelt. Derfor er det vigtigt at kigge mod andre trafikkilder.
3. Flere trafikkilder er alfa-omega: Mange af de succesfulde webshops i dag bruger meget tid og mange ressourcer på både Adwords og SEO, men derudover er nyhedsbrevet vigtigt, Instagram-annoncering, Facebook-annoncering, Linkedin, Pricerunner, Kelkoo, blogs og listen fortsætter. Der kommer hele tiden nye tilbud. Man kan ikke få succes med en webshop ved kun at have en eller to massive trafikkilder. Man er nødt til at få 7-9 gode trafikkilder, som konverterer godt, for at opnå den helt store succes.
Et sidste godt råd?
Der er mange, men du skal helt sikkert forventningsafstemme! Kører du din webshop som et hobbyprojekt, skal du heller ikke forvente, at få stor succes med din webshop. Vi sammenligner tit det at drive en webshop med, at drive en fysisk butik. En fysisk butik kræver, at du holder åbent. Har styr på varelager og logistik. Du yder service i åbningstiden og måske også udenfor og så videre.
At opnå succes kræver hårdt arbejde, at du er der og en stor forståelse for fagområdet, og ikke mindst, at kende dine kunders ønsker og behov.