Arkiver

BlogDebatNyheder

Blog: Din idé er ikke din baby

Kritik, idé, baby

BLOG: Man hører ofte iværksættere sige, at deres idé er som deres baby. Det må vi imidlertid gøre op med, hvis vi for alvor vil lykkes. Problemet er blandt andet, at man netop ikke skal beskytte sin idé som en baby, men lade den vokse igennem kritik og konstruktiv feedback. Og hvis man ikke lykkes med sit første ”barn”, så skal man være klar til at blive far eller mor igen umiddelbart efter.

Skrevet af: Serieiværksættene Jonathan Løw og Johannes Lockwood

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk idé. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen.

Den gode nyhed er, at idéer har denne evne til at begejstre os. De vækker en barnlig glæde, som er fuldstændig essentiel for at motivere os. Den knapt så gode nyhed er, at de selvsamme idéer er værdiløse, hvis du ikke erkender, at idéen er en meget lille del af det at være iværksætter.

Vi har begge været dommere ved utallige idé- og pitch-konkurrencer, og læringen er blandt andet den, at det ikke nødvendigvis er de bedste idéer, der vinder. I ”gamle dage” – her taler vi 10 år tilbage – var det tit de idéer, som havde en evne til at begejstre dommerne, der også løb med sejren. De idéer som tegnede enormt lovende på tegnebrættet – alene pga. deres potentiale.

I dag reflekterer konkurrencerne bedre virkeligheden. Derfor er det i dag iværksætterne, der har en klar forståelse for, hvad der kræves for at føre deres idé ud i livet, som vinder. Kombineret med et team der rent faktisk vil være i stand til at løfte opgaven og skabe de nødvendige relationer, samarbejder og salg.

Din idé er ikke dit barn

Meget få idéer ser ud i starten, som de gør, når de er testet af på virkeligheden, eksekveret og har fundet deres marked.

Derfor er det helt afgørende, at man som iværksætter er villig til at lytte til input fra både potentielle kunder, netværk, samarbejdspartnere og så videre. Det er nemt som iværksætter at forveksle kritisk feedback med personlig kritik, og vi møder ofte iværksættere, der frygter kritik af deres pitch og koncept.

Af samme grund er det afgørende, at du evner at adskille idéen fra dig selv. Din idé er ikke dit barn, og din opgave er ikke at beskytte den, men at lade den modnes igennem kritik – modsat børn, der vokser af kærlighed.

Det bedste og dermed mest kærlige, du kan gøre for din idé, er at udsætte den for al den kritik, det overhovedet er muligt, og bruge denne feedback konstruktivt og positivt.

Det kan være en sårbar proces at tage imod kritik, så for at hjælpe dig selv, kan du eventuelt fokusere på en vision frem for den konkrete idé. Det vil sige, at hvis du overvejer at starte en tapas restaurant, men det viser sig at være en dårlig idé, så hav en bagvedliggende vision og passion – eksempelvis: Jeg vil bringe min kærlighed til spansk mad til Danmark.

På den måde er du ikke så sårbar i forhold til den enkelte idé, og du kan stadig bevare begejstringen og motivationen, selvom den første udgave af din vision ikke viser sig at holde vand.

Gør det komplekse simpelt

Fordi der efterhånden er skrevet rigtig meget litteratur om iværksætteri, så er der også kommet et væld af buzzwords. Du kan bare se et enkelt afsnit af Løvens Hule på DR1, og du har nok ord til et helt spil bullshit bingo.

Derfor har Jonathan lavet en online ordbog, så du kan oversætte alle de fancy ord til forståeligt dansk.

På samme måde bør du tænke, når du skal pitche din idé til andre: Drop de smarte ord, der reelt ikke skaber mere klarhed eller forståelse, og erstat dem med valide data og pointer.

Præsenterer du din idé over for erfarne iværksættere, kender de godt de dyre ord, så det imponerer dem ikke. Derimod tændes de fleste investorer af iværksætterens evne til at dykke ned i kernen af idéen og udfolde konceptet, så det er enkelt at forstå. Så enkelt, at selv din bedstemor ville kunne forstå det.

Apropos fine ord kalder man denne tilgang til kommunikation for SIMPLEXITY. Det har Jonathan også skrevet lidt mere om her.

Og husk så til sidst på disse tre gode råd – uanset hvilken type virksomhed, du ønsker at starte:

TÆNK STORT:
Det er de store drømme, der holder dig motiveret – især når du møder modgang, og det vil du gøre.

HANDL SMÅT:
Det er de små handlinger, der giver dig indsigt i, om du er på rette spor.

FEJL HURTIGT:
Det er uundgåeligt at begå fejl. I starten er de som regel også billigere, fordi du endnu ikke har investeret al din tid og alle dine penge i projektet. Så gå efter de hurtige og billige fejl indtil du har knækket nødden og fundet frem til din forretningsmodel.

Skriv et svar