Rigtig mange kæmper om at udvikle den næste nye app inden for sociale medier, deletjenester og andre services, men det er langt fra alle ideer, der bliver til en realitet. CTO i dansk IT-hus deler her fem gode råd, til før du går i gang.
Som markedet for apps eksploderer, stiger konkurrencen også – men den høje konkurrence giver også udfordringer.
Gert Steinsøe Lavsen fra House of Code mener, at mange iværksættere løber panden mod muren allerede tidligt i forløbet, og derfor har han og IT-huset samlet fem gode råd til før du går i gang.
1. Identificér din brugermasse
Det første råd, der gives, handler om, at du skal finde dine brugere og lægge en plan for, hvordan du flytter dem.
”Det er vanskeligt at bygge en brugermasse op og starte en app fra bunden på samme tid, medmindre man har en god investor i ryggen,” forklarer Gert.
De fleste succesfulde eventyr om apps starter med, at brugermassen er blevet flyttet fra en eksisterende platform over til den nye.
2. Kortlæg dit marked
Undersøg dine brugere grundigt, så du kommer til at kende dem, og forstå det marked, du ønsker at operere i.
Brugernes behov er vigtige, og alt for mange fokuserer kun på grønne tal på bundlinjen. Gert påpeger, at den høje konkurrence tvinger formidlingen til brugerne til at være essentiel:
”Du er med garanti ikke den eneste, der udvikler på netop din idé, og konkurrenterne venter ikke på, at du finder ud af, hvordan du kommunikerer med målgruppen. Alt handler om værditilbuddet – hvis brugerne får et bedre tilbud et andet sted, vælger de dig fra.”
3. Byg en klar fortælling
Vær klar med en pitch, som skal forklare det nye ved din app, som en superkort elevatortale eller et slagord.
Gert forklarer, at entreprenørens egen begejstring for app’en bør overføres kort og præcist. Hvis ikke det lykkes, vil man aldrig få målgruppen til at prøve det.
”Din kernefortælling skal rumme budskaber, der tilfredsstiller tidlige interessenter, såvel som slutbrugeren, og den skal kunne generere indhold til alle relevante platforme,” uddyber han.
4. Få et marketing-budget
”Intet her i verden er gratis,” forklarer Gert: ”- og mindst af alt markedsføring.”
Markedsføring er vigtigt, og det handler om timing, tempo og gentagelser. Der er mange eksempler på gode apps, som aldrig når at se dagens lys på grund af missede marketingmuligheder.
Det er simpelthen ikke nok at satse på, at opdyrkning af cases og gode venner i de rigtige miljøer alene kan gøre tricket.
5. Sæt dig ind i UX/UI
Det femte og sidste råd, som House of Code deler, handler om brugeroplevelsen og nødvendigheden i teknisk og designmæssig sparring, når app’en skal udvikles.
”Alt handler om bekvemmelighed, og udviklerne skal derfor hele tiden tænke skridtet videre for brugeren. Mange tror, at en hjemmeside kan oversættes direkte til en app, og glemmer at pladsen på telefonen er begrænset og navigationen anderledes,” fortæller Gert.
Han forklarer, det er vigtigt at finde den korrekte partner, når app’en er klar til udvikling. Uanset om man vælger en inhouse-løsning, oursourcing eller et app-bureau, som House of Code, er det vigtigt at have følgende ting i mente:
- Vælger man en inhouse-løsning, kan det være svært at sikre den optimale sammensætning af kompetencer og platformerfaring.
- Vælger man at outsource til en udenlandsk udvikler, skal man være opmærksom på, at det oftest kræver en fuldtidsprojektleder, der kan drive processen.
- Vælger man app-bureauet, er det vigtigt at undersøge kontraktforhold, udviklingsproces og ejerskab til kildekoden.