Danske virksomheder investerer millioner i teknologi og it, men ofte bruger de ansatte kun 10-20 pct. af de avancerede systemer i praksis. I stedet anvender medarbejderne online værktøjer som Dropbox og Google Docs, og på den måde smider virksomhederne ikke blot penge ud af vinduet, men risikerer også at fortrolige oplysninger kommer i de forkerte hænder.
Teknologien rykker ind overalt i det private og ikke mindst i arbejdslivet, og lige nu taler man om, at vi står ved begyndelsen af en ny digital revolution.
Men mens mange software-udviklere satser på at udbygge deres it-løsninger med nye og stadig mere avancerede funktioner, så går en række erfarne danske IT-iværksættere den anden vej.
Overflødige funktioner og indviklet betjening – og dem er der mange af – skal skæres fra ifølge den danske it-ekspert og stifter af SimplySo, Lars Damtoft, der blandt andet er manden bag den digitale løsning, som bruges i samtlige kasseterminaler i Matas og TDC-butikkerne.
SimplySo vil gøre verden nemmere
”Tal fra Holland viser, at 20 procent af dem, der køber licens til Office 365, bruger platformens funktioner bredt, mens 80 procent kun bruger Outlook, Word og Excel. Resten finder de som regel alternative løsninger på; det kan være Dropbox eller Google Docs, hvis de skal dele en fil med en kollega. De gider ikke bruge tid på kluntede og frustrerende systemer,” siger han.
Damtoft skabte tilbage i 90’erne det første touch-baserede system til kundebetjening i Danmark, og missionen nu er den samme som dengang: Verden skal gøres nemmere!
Derfor har SimplySo udviklet en software, der gør it-bøvl og komplicerede brugerflader til fortid. Softwaren forenkler brugen af Microsofts populære Office 365-løsning, der har ca. 35 millioner brugere, men som om få år anslået vil have mellem 500 millioner og én milliard brugere på verdensplan. Potentialet for SimplySo er altså enormt.
Et marked med en milliard brugere – Microsoft er begejstrede
“Med SimplySo har vi skåret helt ind til benet, hvor vi fokuserer på at forfine de 10-20 pct., som brugerne rent faktisk bruger. Det har resulteret i en letforståelig ‘skal’, der kan trækkes direkte ned over Office 365. Skallen sætter turbo på mange funktioner og giver brugerne en facebook-agtig-oplevelse. Den er derfor langt mere intuitivt at gå til for ansatte, og på den måde får virksomhederne langt mere ud af deres it-løsninger,” siger Lars Damtoft.
På verdensplan vil der om få år være mellem 500 mio. og cirka en milliard brugere af Office 365, og løsningen er da også ét af Microsofts store guldæg inden for de seneste år. Microsoft i Belgien og Holland har derfor med stor interesse sat sig ind i den danske software, og de ønsker at præsentere SimplySo for deres eksterne partnere og kunder.
“Microsoft er godt klar over, at man fremover skal måle succes i, hvor mange der rent faktisk bruger softwaren – frem for antallet af solgte licenser. Det er brugerne, der skaber grobund for fremtid forretning,” siger SimplySo-stifteren.