Arkiver

Content Ad SpaceE-handelNyhederSponsoreret indhold

5 tips til en bedre webshop

Skrevet af Halfdan Timm, Head of SEO / Facebook Ads i Obsidian Digital

I takt med at den danske e-handel fortsat boomer og flere og flere webshops ser dagens lys, bliver konkurrencen på nettet hårdere. Derfor kan du let bruge mange penge på søgemaskineoptimering og Google-annoncer i jagten på at kravle opad i søgeresultaterne. Men en ting er at ligge øverst på Googles sider og få en masse trafik – en helt anden ting er at forvandle de mange besøg til konverteringer. 

Trafik er aldrig en garanti for mange konverteringer, så hvis du gerne vil opnå dette, kommer der her 5 simple tips til, hvordan du kan optimere din webshop og både få flere konverteringer og større kundetilfredshed.

Hastighedsoptimering af din webshop

En server er din hjemmesides herte og hjerne. Det er her alt din data bliver opbevaret og det er din server, der sørger for, at din hjemmeside kører ordentligt. Netop af de to grunde er det vigtigt, at du vælger en ordentlig server til din hjemmeside.

Dette er afgørende, fordi en god server er med til at sørge for, at din hjemmeside bliver hentet hurtigt, når noget vil ind på den. I dag er tålmodigheden ikke særlig stor på internettet, så hvis din side enten kører langsomt eller dårligt, er der en stor risiko for, at brugerne springer videre til den næste side. Hvis du vil have et overblik over webhoteller, kan du finde det her hos Hostingguiden.

Less is more-design

Et gammelt ordsprog lyder, at man ikke skal bedømme folk på udseendet. Men når det kommer til hjemmesider, så er det lige præcis det, man gør. Har man klikket på en annonce, der havde den rigtige salgstekst og de rigtige søgeord, så bliver skuffelsen så meget større hvis den næste side, man kommer ind på, har en rodet opsætning og nogle besynderlige farvesammensætninger.

Det er ofte distraherende, og hvis hjemmesiden bruger mørkegrøn, gul, lilla eller lignende som baggrundsfarve, så kan det være svært at læse teksten på din hjemmeside og dermed få den information man sidder og mangler. Derfor kan det altid anbefales at have en hvid baggrund og noget sort tekst, kombineret med nogle flotte billeder eller videoer. Et godt eksempel på en flot og attraktiv hjemmeside finder du her.

Dialog med kunderne

Som nævnt tidligere er det vigtigt, at man leverer en god kundeservice. For at gøre dette er det nødvendigt at indhente noget konkret respons fra sine kunder, så man på struktureret vis kan arbejde hen imod at forbedre sin webshop. Mange finder det dog bøvlet at indhente denne information og typisk er kunderne ikke interesserede i at svare på flere spørgsmål om deres oplevelser.

Det tager simpelthen for lang tid. Men her kan man gøre brug af en række mobiltjenester som for eksempel Inmobile. Med Inmobile kan man hurtigt sende en sms-besked til sine kunder, hvor man beder dem vurdere deres oplevelse på en skala fra 1-10. Det tager ikke mere end et par sekunder at sende én sms retur, og du kan også bruge tjenesten til at informere om forsendelser og meget mere og dermed yde en ekstra god service.

Fortæl din historie

Selvom du ikke har en fysisk butik er det stadigt vigtigt, at kunderne føler sig hjemme, når de besøger din webshop. En simpel måde at gøre dette på, er ved at oprette en ”Om os” side, hvor du fortæller om dig selv og hvorfor lige netop DU har valgt at starte DENNE side. Det bidrager til at skabe en helhedsoplevelse for din kunde og den slags gør indtryk og kan i sidste ende bidrage til, at kunderne vender tilbage til din side frem for at gå over til en konkurrent. Dette er især en god måde at skille sig ud på, hvis din webbutik opererer i en branche med store veletablerede konkurrenter.

Husk den interne linkbuilding

Google har som en del af deres søgemaskineoptimering stort fokus på eksternt link-bulding, da en reference fra en anden troværdig side virker som anderkendelse af din egen, hvilket hjælper dig til at kravle hurtigt op igennem søgeresultaterne. Men desværre er der mange, der ikke har tilstrækkelig fokus på intern link-building.

Med intern link-building menes der, at du husker at lave links fra forskellige sider på din engen hjemmeside. Det kan hjælpe kunderne med at finde det, som de leder efter eller til at opdage nye relaterede produkter. Hvis du eksempelvis sælger tøj og din side har et stort udvalg af bukser, kan du linke videre til andre relaterede produkter som trøjer, sko eller lignende som passer godt sammen.

Ved at have fokus på intern link-building, kan du hjælpe kunden rundt på din hjemmeside og i sidste ende kan det resultere i mersalg og dermed flere konverteringer.

Skriv et svar